Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
Tack för alla svar. Att byta olja har jag gjort många gånger så själva bytet är inga konstigheter. Det va mest om det va något speciellt jag ska tänka på med alla datorer som kan ställa till det och något särskilt med just motorn. Annars antar jag att resten är precis som vanligt :)
Senast redigerad av 1 Alexas, redigerad totalt 0 gånger.
av Alexas
Vad säger Volvo om att man använder ett icke-original oljefilter? Tänkte beställa ett Mahle-filter i samband med oljan från oljemagasinet men vill inte förverka min maxitrygg garanti på grund av en så löjlig sak. Hur petiga är de?
av mitsu00
Alexas skrev:Vad säger Volvo om att man använder ett icke-original oljefilter? Tänkte beställa ett Mahle-filter i samband med oljan från oljemagasinet men vill inte förverka min maxitrygg garanti på grund av en så löjlig sak. Hur petiga är de?
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Mahle oljefilter sitter ju original från fabriken + öven när man köper det på VOLVO, fast med en extra VOLVO logga på :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: På VOLVO kostar filtret 236kr, men köper man på oljemagasinet , så är priset nog en hundring lägre tror jag.
av Alexas
Har nu varit i kontakt med Bilia och det va inga konstigheter att göra oljebytet :)

Jag funderar på att köpa Mobil 1 olja för att spara en slant. Någon som använt den istället? Mobil 1 Fuel Economy 0W-30, ACEA A5/B5 går på 396 kr och Castrol EDGE Ti går på 476 kr för en dunk.
av Alexas
Gabriel skrev:Varför går Mobil 1 bort?
Den uppfyller ju Volvos krav på viskositet och kvalitetsklassning
Den får inte användas i bilar med partikelfilter.
av Alexas
Gabriel skrev:Skumt att man kan köpa en olja som uppfyller Volvos krav på motorolja men ändå få en olja som är direkt olämplig för motorn/bilen.
Håller med!

Såhär står det på Mobil 1:s hemsida:

Användningsområden
Mobil 1 Fuel Economy 0W-30 rekommenderas för många typer av moderna fordon,
inklusive högpresterande turboladdade bensin- och dieselmotorer (utan dieselpartikelfilter).

Specifikationer och godkännanden
Mobil 1 Fuel Economy 0W-30 uppfyller eller överträffar kraven enligt:
ACEA A1/B1, A5/B5
API SL, SJ

Så den är godkänd men inte för dieselmotorer med partikelfilter. rent spontant känns det som att de tär något fel på hemsidan men kommer beställa castrol. Inte värt att chansa.

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]

Nu är jag inne på min andra lån[…]

Läste på Facebook att erbjudandet skul[…]

Två olika bränslefilter till v50?

I VIDA så finns det två olika part num[…]