Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Ryter
Tjenare tja,

Jag har en Volvo V70 som bara står på gården hemma nu under vintern som väntas på att bli lagad.
Brukar såklart flytta på den lite för att den inte ska gegga igen hel och hållen.

När en bil bara står så, så brukar den ju inte få sig en påfyllning allt för ofta... Så jag undrar om det är okej om man "råkar" köra slut på bensinen.
Den är nere på reserven nu, det är därför jag frågar :)
Användarvisningsbild
av SvenB
Varför inte "pytsa" i några liter från en dunk i stället :?:
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Tror inte att det händer något alls, ska den stå länge så är det ju bara bra att bensinen blir uppkörd bensinen blir dålig när den står för länge.
av andersuw
Ryter skrev:Grunnade lite mer på vad som kan hända i praktiken.
Normalt blir det ju inget fel om man "kör tomme" på en vanlig bensinmotor (dieslar är en annan sak). Å andra sidan tankar man då normalt omedelbart efter. Jag skulle oroa mig en smula över vad som händer när delar av bränslesystemet får stå helt tomt en längre tid. Jag tror inte detta är något som biltillverkarna konstruerat eller testat systemet för att klara av och därmed finns en risk för att någonting går galet, t.ex. på grund av oxidation, algbildning, "uttorkning" etc. Det kan säkert gå bra ibland men jag skulle inte chansa på att det gör det utan pytsa i en reservdunk eller två.
av Rådlös
Vanlig bensin åldras när den "står". Därför är det ett extra skäl till att ha alkylatbensin i t.ex gräsklippare och annat som blir stående längre perioder.
Så om du inte tänker använda bilen stadigvarande utan bara i tillfälliga körningar, kan du fundera lite över att tanka alkylatbensin. Kostar någon krona mer och säljs vanligtvis på 5-litersdunkar, men är miljövänligare och "longlife". Det är ingen skillnad på att köra med alkylatbensinen. Det fungerar som förut.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hur gammal är bilen? Är den äldre än, säg, 10år så ska du absolut under inga omständigheter köra _slut_ på bensinen.
Varför? Därför att det är så mycket skit i tanken efter alla år som pumpen kommer suga i sig, det kommer i bästa fall sätta igen bränslefiltret, i värsta fall skär pumpen, och i absolut värsta fallet följer skiten med hela vägen till spridarbryggan och sätter igen/sabbar spridarna. Man bör aldrig köra en gammal bil's tank under typ 10l.
av NilsO
Hmm. Eventuellt skräp ligger nog på botten av tanken oavsett hur tom eller full den är. Och det är där pumpen sitter. Så jag förstår inte riktigt varför den skulle suga upp mer skräp om man kör tanken tom?
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag vidhåller att det är bättre att slå i akrylatbensin än att köra tomt, på en bil som står en tid.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Därför att när tanken börjar sig bli tom blir skit/bränsle densiteten högre, det blir mer rörelse på bränslet som gör att mer skit lossnar och och åker upp till ytan. Dessutom kan det hända att bensinen skvimpar runt så pass att nivån sjunker under pumpen, så pumpen pumpar lite luft. Och det är väl främst då den suger med sig skiten som just då ligger på ytan.
Det blir inte samma rörelser i tanken när den är full helt enkelt.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS