Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla!

Fyrhjulsdriften på min xc70 D5 2006 har gett upp. Den funkar när bilen är kall och i högre hastigheter då den kopplar in med en smäll. Har läst massor av trådar om tryckgivaren här och verkstaden instämde i den teorin.

Har idag bytt tryckgivaren på verkstaden efter felkod 0007. Då drivningen ändå inte blev bra fortsatte verkstaden att söka och fann att Haldexklumpen är mekaniskt defekt och måste bytas. Tydligen så har tidigare ägare klantat sig när de bytte haldexpump och glömt något moment vid monteringen med påföljden att oljannivån påverkades. Detta var också anledningen till att jag hade lite olja i systemet.

Verkstaden skriver så här:
Aoc-koppling defekt pga läckage från pinjong. Medbringare lös. Ej åtdragen efter pumpbyte.

Kan man hitta en sån här klump begagnad?
Vad kostar dem?
Finns det någon annan benämning på delen - typ slutväxel el liknande?

Tacksam för all hjälp i mitt sökande. :)
Senast redigerad av 1 moonshadow, redigerad totalt 0 gånger.
av moonshadow
Hittar ganska många kompletta bakaxlar på bildelsbasen. Priser från 10k och uppåt. Noterar att vissa saknar Aoc-kopplingen. Betyder det alltså att man kan köpa den löst? Det vore ju bra att slippa köpa en hel bakaxel.
av Schmoyoho
Jag tror jag vågar hävda du har en haldex generation III i din bil. Kruxet är att bildelsbasen gör ett årsmodellbryt vid faceliften, 2005-2007, och jag är lite osäker om 2005 hade en tidigare generation av haldex eller om den också hade gen III. Artikelnummerna skiljer sig nämligen åt om man kikar på haldexar till 2005-2007.

AOC-kopplingen a.k.a haldex-klumpen a.k.a "viskokoppling" som den (felaktigligen) kallas på bildelsbasen går att köpa lös, ja. Rimligtvis borde samma årsmodeller som har gen III på XC70 ha gen III på V70 och S60, om du på motsvarande ställe på bildelsbasen. Kanske att en XC90-klump också kunnat passa, bara för att bredda sökfältet lite? Och förstås, lägre mil är nog särskilt mycket att föredra eftersom oljebyten inte görs alls i haldexarna på volvos.

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... ling/Alla/

Edit: av nyfikenhet, du fick inget cirkapris på en ny haldex hos verkstaden som sa att den var trasig? Jag har nämligen varit av uppfattningen att en ny haldex kostar vad en begagnad kostar på bildelsbasen, men eftersom begagnadpriset verkar ligga runt 15000 kr så undrar jag om inte nypriset hamnar på uppemot 30000 kr :shock:
av moonshadow
Schmoyoho skrev:Jag tror jag vågar hävda du har en haldex generation III i din bil. Kruxet är att bildelsbasen gör ett årsmodellbryt vid faceliften, 2005-2007, och jag är lite osäker om 2005 hade en tidigare generation av haldex eller om den också hade gen III. Artikelnummerna skiljer sig nämligen åt om man kikar på haldexar till 2005-2007.
Hej! Tack för svar! :)
Jag har för mig att brytgränsen för gen2/gen3 är på bilar som är tillverkade efter v20 2006. Min bil togs i trafik 2006-04-28 så jag antar att min bil är tillverkad precis innan uppgraderingen.
Schmoyoho skrev:AOC-kopplingen a.k.a haldex-klumpen a.k.a "viskokoppling" som den (felaktigligen) kallas på bildelsbasen går att köpa lös, ja. Rimligtvis borde samma årsmodeller som har gen III på XC70 ha gen III på V70 och S60, om du på motsvarande ställe på bildelsbasen. Kanske att en XC90-klump också kunnat passa, bara för att bredda sökfältet lite? Och förstås, lägre mil är nog särskilt mycket att föredra eftersom oljebyten inte görs alls i haldexarna på volvos.

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... ling/Alla/

Edit: av nyfikenhet, du fick inget cirkapris på en ny haldex hos verkstaden som sa att den var trasig? Jag har nämligen varit av uppfattningen att en ny haldex kostar vad en begagnad kostar på bildelsbasen, men eftersom begagnadpriset verkar ligga runt 15000 kr så undrar jag om inte nypriset hamnar på uppemot 30000 kr :shock:
Nej, verkstaden och jag kom överens om att vi skulle kolla på varsitt håll. Ny kom aldrig på tal. Har precis renoverat hela dieselvärmaren för 15k så bilkontot är aningen ansträngt just nu.

Känner mig osäker på vad "klumpen" innebär. Är det endast själva kopplingen (AOC) eller något mer?

Är det en sådan här jag skall leta efter?

http://www.bildelsbasen.se/92-W524.html
av moonshadow
Henke3 skrev:92-W524 (nedersta länken) visar den mindre bakaxeln som användes fram till 05w20 för diesel manuell låda och 05w40 för diesel automat. Den känns igen på dels den mindre storleken, dels på det diagonala delningsplanet mellan hushalvorna.
Har du en sån på din?
Tror att motorn hette D5244T som hade den bakaxeln. Du har länkat till en bensin femma som hade samma typ av axel.
Vad heter din motor?
Min motor heter D5244T4 enl. mekonomens hemsida. D5 185hk man 2006.
av Henke3
just det , kollade mina anteckningar igen, det är en sån du skall ha. Du måste flytta över din styrenhet.
av moonshadow
Henke3 skrev:just det , kollade mina anteckningar igen, det är en sån du skall ha. Du måste flytta över din styrenhet.
Perfekt! Tack!

Är det skillnad på aut/man och diesel/bensin också?

Efter lite googlande är det så jag t&au[…]

Är det bara privatpersoner som ska pungsl&ar[…]

snö

Svarar till mig själv. Det går fort nu.[…]

XC60 MY27

MY26 hade räckvidd ren eldrift (blandad k&oum[…]