Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
Tänkte göra en extra oljeservice på bilen om nån vecka i garaget. Den har nu rullat lite över 1000 mil sedan senaste service och jag har alltid eftersträvat att ha "fräsch" olja i motorn. Är det något speciellt som man bör tänka på? Ingen risk att någon dator flippar?

Olja som kommer användas är Castrol EDGE titanium 0w-30 A5/B5.
av Daniel73
Perra83 skrev:Jo då är det 0w-20 som ska användas.
Samt att man måste nollställa oljebarning med VIDA vad jag vet.
Det verkar vara en självserviceovänlig motor...
Användarvisningsbild
av MartinS
Man behöver inte nolla något i Vida när man byter olja. Man KAN knappa in att man bytt olja för att nivågivaren i DIM skall fatta det, men det är inget man behöver.

Är det VEA motorn skall man ha en olja med klassningen "Volvo VCC RBS0-2AE".
av Gabriel
Alexas skrev:And I aint hating it :)
Nej varför skulle du, det är ju en underbar motor som tyvärr ofta får oförtjänt dåliga omdömen pga att den allt för ofta sitter ihop med en viss sexstegat automatlåda.
av mitsu00
Byter olja själv i min kärra mellan servicarna och det är hur lätt som helst att göra själv. Underlättar gör dock om man har tillgång till billyft. Har numera piratVIDA och fixar även saker där själv.
Användarvisningsbild
av snoddasD5
Kom ihåg och lossa oljefiltret innan oljepluggen sätts tillbaka så du får ut all olja. Många släpper ut oljan sätter dit pluggen sen lossar filtret så lossa filtret först om du sen ska lyfta upp den på en lyft innan du lossar oljepluggen.

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]