Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Dalsland75 skrev:Vad bra ,då vet jag att jag kan krypa fram i alla fall.
Men har funderingar på att skarva bromsröret....för det ser väldigt fräscht ut ,i alla fall prova det innan jag böjer det..
Men det är ju ganska trångjobbat ,om man ska kunna komma åt med en rörskärare o horningsverktyg "där bak"
Ska kolla runt om jag kan få tag på nipplar o sådant först.
Vad är det för material i bromsrören?
Jag tror det är originalrören...

Rören är troligtvis i koppar, det är det vanligaste.
Hur lång bit av röret är skrot? Är det precis vid orginalanslutningen så brukar det i regel räcka med att bara kona om röret och sätta dit en ny anslutning.

Biltema har allt som behövs för sånna jobb :)
Användarvisningsbild
av milktrucker
Lucif3r skrev:Om motorn går så kan du bogsera automater också. Det är främst när motorn inte går som automaten tar skada, då den inte får någon kylning.
För smörjning är det

men volvos automatlådor får bogseras i 80 km/h i 8 mil
av Dalsland75
Röret är inte skadat ,det är nippel-anslutningen mot bromsslangen ,problemet är att det är så trångt ,att det är svårt att komma åt med rörskärare.
Det vore det bästa om det gick att kapa röret vid skarven ,o få dit en ny nippel...för då kunde bilen stå kvar ,o jag behöver inte bekymra mig om flytt av bil...
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Det borde sitta en skarv under bilen tycker jag annars är det ju inte så svårt att kapa röret någonstans på lämpligt ställe och sätta på en skarv :)
av Dalsland75
Kan berätta hur det slutade....tröttnade på att stå ute i kylan o försöka.
Så jag körde till närmsta verkstad (400m) o förklarade hur det var..
Trots att jag redan köpt alla delar ,så var det inget problem ,dom använder delarna jag köpt ,o fixar bilen!
Behovet av att bygga ett garage är stort känner jag!
av Jonas_latt
Biltema har en nippel som passar på kopparröret.
Ta ett ny kopparrör på typ 5-10cm. Korna och sätt på rätt nippel för nya bromsslangen. Har du inte möjlighet att kona så åk till någon verkstad be om 10cm kopparrör och be de kona ena änden.
Åk tillbaka till bilen och kapa det dåliga kopparröret ta en sån skarv från biltema och sätt mellan gamla och nya färdiga kopparröret och bara dra åt.
Då slipper du kona på plats ute och dona.

Dålig på att förklara någon annan kanske e bättre.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS