Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Daniel73 skrev:Standard kränger på tok för mycket i rondeller men är ju väldigt bekväm annars.
Du får flytta. Där jag bor är påbjuden minimihastighet i cirkulationsplatser inte högre än att bilen fortfarande är på rätt köl när man kör i dem.
av perhall
Hade nyss en kompis här som körde min A6 Allroad. Han kör själv en MY16 XC70 Summum med 18" och tyckte att min Allroad ligger som ett strykjärn på vägen. Ja, den känslan får man, men XC70 är ändå en stabil, förutsägbar och trygg bil. Med rätt däck kränger den mycket men går ändå snabbt genom konbanan.

Minns BMW e61 (5-serie touring 2004-2011). Den kändes stabilare än V70II men V70II klarade mycket högre hastighet i undanmanöverprov.

En del XC70 tycks ha levererats med året-runt-däck, Conti Cross Contact LX, som sommardäck i Sverige. Det är en både obehaglig och sladdrig och vinglig upplevelse.

PH
av Alexas
Jag känner överhuvudtaget inte igen den negativa bild som folk ger om chassit. Visst, den är inte som min BMW M-sport va men det är inte samma typ av bil. I en XC70 ska man väll kryssa fram lugnt och stabilt som en gentleman. Hade jag velat ha en bil som jag vill dra små rondeller i 70 km/h hade jag öht inte valt en XC70, vare sig sport eller standard.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
EjS skrev:
Krollspell skrev:
Daniel73 skrev:Det hade varit bättre att ha "sport" som standardchassie oc sedan ha "komfortchassie" som tillval.

Standard kränger på tok för mycket i rondeller men är ju väldigt bekväm annars.
Jag har ingen tidigare erfarenhet av XC70, men har í princip alltid haft s k sportchassin lr oftast four-c på mina bilar.

Jag vet inte om det är någon skillnad på XC70 2016 mot tidigare modeller, vet inte om nivåreglering påverkar väghållningen vid vanlig körning, men känner inte igen det du lr några andra beskriver att den är speciellt "svajig".

Jag kör tyvärr (oftast) ganska fort och en del provocerande körning och tyckte XC70 var betydligt bättre än vad jag föreställt mig efter en del kommentarer. Sport-chassiet gillade jag som sagt inte då vägljudet blev för påtagligt i kupén.

Hur som helst köper man väl knappast en bil av XC modell för väghållningen??
Håller med dig. Även på bana blir den inte otäckt. Men visst - den kränger lite mer än tex min xc60 som är ganska styv - fast krängninge blir aldrig värre än så:
Bild
Snyggt! Det är sådär en XC70 ska köras Bild
av Daniel73
apersson850 skrev:
Daniel73 skrev:Standard kränger på tok för mycket i rondeller men är ju väldigt bekväm annars.
Du får flytta. Där jag bor är påbjuden minimihastighet i cirkulationsplatser inte högre än att bilen fortfarande är på rätt köl när man kör i dem.
Det är ju inte så att bilen välter men jag råkar ogilla krängningar och nigningar i normala trafiksituationer.

Min v70 sport tycker jag är helt utmärkt.
Men även den är klart mjukare än min gamla mondeo.
av Daniel73
Alexas skrev:Daniel, jag tror att du har köpt fel bil om du ogillar krängningar :D
Min v70 kränger inte, xc70 gick bort.
Ogillar för hård fjädring också.
Användarvisningsbild
av apersson850
simonhalmstad skrev:Snyggt! Det är sådär en XC70 ska köras Bild
Nja...

Så här har jag för mig det ska vara!
Bild
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Bild

Ja det är en mångsidig bil XC70, saknar den lite faktiskt Bild