Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Har en volvo v70 2.4t -99 som gått 24xxx mil.
motorn skar så ha bytt den, flyttade över de mesta: spjällhus, turbo, grenrör, startmotor, generator, tändspolar, tändstift, ny kamrem å vattenpump.
Bilen startar och går, men den blöddrar när man gasar på, och när man kör tex på treans växel och trycker fullt så dör motorn som av i 1-2 sekunder, sen sticker den iväg igen.
gasspjället funkade bra på förra motorn så va kan de va?
motorlampan blrjade lysa när bilen blev varm, sen slocknade den.
blir ingen skillnad när man drar ut magnetventilen heller.

är det någon som vet vart slangarna från magnetventilen ska sitta, är lite osäker på stt dom sitter rätt..

tack på förhand! mvh jonas
Felkoder underlättar en hel del annars blir det bara en massa gissningar :) så har du möjlighet så läs ut dom :)

Bild på hur magnetventilen ska kopplas :)
Bild

Slang nr18 längst ner på magnetventilen ska gå till friskluftröret.
Slang nr 20 ska gå direkt till insuget.
DayDreamer skrev:Felkoder underlättar en hel del annars blir det bara en massa gissningar :) så har du möjlighet så läs ut dom :)

Bild på hur magnetventilen ska kopplas :)
Bild

Slang nr18 längst ner på magnetventilen ska gå till friskluftröret.
Slang nr 20 ska gå direkt till insuget.
Perfekt! Ska kolla felkoder och om slangarna sitter rätt! Tacktack! :)
Misstänker väl att du har elektrisk spjäll på den?
En labil turbotrycksgivare kan ge de symptomen också.
Drar den iväg okontrollerat när den väl sticker iväg? Svårstartad? Har kamremmen hamnat rätt?
Min trasiga turbotrycksgivare gav felkoder ibland.
Men som sagt, felkoder gör det lättare! :D
Jag har har haft samma problem!
Gjorde du rent spjället när du hade det av? Min s60-01 2,4t blöddradde och svarade inte vid gaspådrag och hackade!
Då vad det spjället som var mycket skitigt men det hjälpte med en rengörning, då gjorde jag även rent turbotrycks sensorn och den spinner på som ny nu och tappar inte turbotrycket som den gjorde innan! :lol: :P
av RSJ80
volvobagaren skrev:Jag har har haft samma problem!
Gjorde du rent spjället när du hade det av? Min s60-01 2,4t blöddradde och svarade inte vid gaspådrag och hackade!
Då vad det spjället som var mycket skitigt men det hjälpte med en rengörning, då gjorde jag även rent turbotrycks sensorn och den spinner på som ny nu och tappar inte turbotrycket som den gjorde innan!Bild :P
Hur rengjorde du den?Bild
RSJ80 skrev:
volvobagaren skrev:Jag har har haft samma problem!
Då vad det spjället som var mycket skitigt men det hjälpte med en rengörning, då gjorde jag även rent turbotrycks sensorn och den spinner på som ny nu och tappar inte turbotrycket som den gjorde innan!Bild :P
Hur rengjorde du den?Bild
Egentligen är det lättast att göra detta på en turbo när spjället är inte monterat på bilen! Om du monterar av den så glöm ej att montera en ny packning! :D :o

Jag gjorde rent min när den var monterad! (mitt var mycket oljigt och kladdig och det gled inte lätt och funkade dåligt) :-)-) Montera av tryckröret till turbon och avfetta och torka av försiktigt så att man inte skadar någon sensor eller dyl.

Tänk på att glidytan där spjället glider är rent så att det kan glida fritt utan problem! Skrubba gärna försiktigt med något mjukt!

Tänk på att när du ändå har tryckröret av så gör rent det och de sensorer som sitter på det så !

Lycka till!
Vill du ha gott om utrymme när du gör rent spjället om det sitter på en turbo bil så är det att demontera kylarfläkten det gör stor skillnad. Sen vad man gör rent spjället med är väl egentligen t-röd går säkert bra med bromsrengörning också men man får nog vara lite mer försiktig med det.

Ganska säker på att någon h&a[…]

Motoroljenivå

Du måste ju låta bilen stå i 5-1[…]

Tack båda två! Gör det lätta[…]

Låg bromsvätskenivå!?

Då varnar den igen, men bara när man br[…]