Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Righthanddrive
Hejsan,
Rev bort paneler idag för att se elmotorerna som styr spjällen i värmeanläggningen.
Tyvärr så verkar samtliga fungera när jag gör ändringar på styrpanelen.
Därmot så märkte jag att bara ett av aluminium rören var varmare än det andra...typ 35C og 22 C på det andra...skulle det knna vara nåt stopp i värmeelementet i kupen?
Det är en 2006 D5 och vattennivån i stora kylaren är stabil og mellan min och max läget.
Det är väl bara vänster og höger spjällen som ger mixningen av värmen?
Taksam för ev andra bra tips
Användarvisningsbild
av milktrucker
kass värmeväxlare?
av eddar
Kjenner ikke Xc . . .
men kanskje er koblingene på torpedoveggen høyere enn varmeapp. (?)
Isåfall kan det være luftlommer der.
Start motoren, la det bli litt trykk i systemet, åpne koblingene der, en slange av gangen,
når det kommer væske, koble sammen igjen . . .
(Jeg hadde samme feil for 4 år siden.)
av ronnye
Tydligen ett känt problem att värmepaketen ger upp på på dessa bilar. Har bytt på värmepaket på min XC -05 och det blev skitbra. Provade rengöra och skölja igenom först, men det gick bara ett tag.
av sensonic
Ja du, ett lurigt problem att få rätt på. 35 grader är väl ganska lite? Skulle förvänta mig 60-80 grader men lite osäker på dieter. Antar att du mätte med en rejält varmkörd motor. Att det ska sjunka lite i temp mellan in- och utlopp är ju meningen eftersom en del värme ska avges till luften du blåser in.

Luftfickor som Eddar skriver är väl enkelt att börja med och funkar det är allt frid och fröjd.

Annars, när byttes kylvätska i systemet och spolades det ordentligt samtidigt? Din bil är några år nu och det har säkert börjat lossna saker från slangar och kylaren t ex. Risk att dessa saker sätter sig och hämmar flödet på en del ställen. Så innan du börjar byta grejor, spola systemet ordentligt på båda hållen. Kvarstår problemet då är det kanske dags att prova byta element. Byter du utan att spola systemet är det risk att annan skit snart fastnar där igen...
av Righthanddrive
Stora Kylaren bytes i samband med Intercoolern då den hade fått en liten spricka och detta är ca 4 år sedan på Volvo i Lund.
Inte hunnit kolla mer på felet tyvärr men har lite ledig tid i nästa vecka och provar skölja systemet så får vi se.
Bilen har alltid varit överservad hos Volvo även innan jag fick den.
Tack för tips og trix
av sensonic
Vet inte hur allvarligt man ska ta på det men det står ju att vanlig glykols korrosionsskydd avtagit efter två år. Samtidigt är det ju sällan man hör talas om regelbundna byten av kylvätska på servicar. Jag har bara varit med om läckagekontroll och check av fryspunkt på alla mina bilar på de servicar Volvo gjort.

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elm[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag har en AAWireless 1 som bara ligger om nå[…]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]