Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erikzon
Håller på leta ny kärra och tittar då på xc70 d5 -08 då min budget räcker till dessa.

Har två bilar rätt nära mig som jag är intresserad av men kan inte bestämma mig vilken jag ska satsa på..

http://www.blocket.se/vasterbotten/VOLV ... m?ca=2&w=2
Den ägaren har jag haft kontakt med och motorn är bytt på 16k pga kamremsras, nyligen bytt bakruta, olja och filter i motor och nivåreglering bak. Han har själv kört den som taxi tills 21k sedan haft den privat. Gick uteslutande långkörning i tjänst. Vinter och sommardäck i gott skick.

Den andra kandidaten är denna, dock ej pratat med säljaren än. Tycker denna är snyggare men kan ju inte bara gå på utseendet...
http://www.blocket.se/vasternorrland/Xc ... m?ca=2&w=2

Hur skulle du valt? Automat eller manuell, vad är att föredra? Jag tycker det är skönt med automat till den börjar krångla ;)
Andrahandsvärde manuell vs automat osv.

Hjälp mig bolla lite funderingar och tankar
Hade tidigare en XC70-09 man som när jag bytte in den inte värderades så bra som jag hoppats. Flera firmor sa att de som köper en XC70 vill ha automat.
Å andra sidan har jag för mig att den manuella har rätt mycket lägre skatt vilket till viss del kompenserar ett lägre inbytespris. Det bör också göra att manuella ska vara billigare i inköp.
Jämför jag min förra XC70 -09 man mot min XC70 -12 aut så är den äldre något snålare vid min typ av körning trots att 12-an är snålare på pappret.
Jag skulle valt den som har manuell låda. Men det är mest på grund av mina egna personliga preferenser. Att välja XC70 med manuell låda är lite som att svära i kyrkan här på jagrullar men jag tycker det är en klar fördel iaf. Så av de två du visat hade jag valt den manuella :)
Jag förstår. På förra saaben jag köpte ringde jag transportstyrelsen för att kontrollera tidigare ägare och kontaktade de för att ta reda på om bilen haft några fel/konstigheter. Så det är isåfall ett tips.
Användarvisningsbild
av P210
5378 SEK i skatt för den manuella och 6984 SEK på automaten, men det är väl ungefär vad du ger för S70:n idag?

Kör du 2000 mil om året är det 2,50-3,50kr milen, och ha med i kalkylen att dieslarna kommer bli allt högre skattade framöver!
Men jag gillar själv min D5:a och tycker den är värd extrapengarna, och manuellt ska det va enligt mig, men smaken är ju delad..

En annan fördel med diesel är ju värmaren, men det finns ju bensinvärmare också!
Har två bilar rätt nära mig som jag är intresserad av men kan inte bestämma mig vilken jag ska satsa på..
...Och när det gäller bilar så backar jag inte för att åka 50mil enkel resa om jag hittar rätt bil, den resan betalar sig lätt om man hittar exakt det man söker, bli inte bekväm med avståndet!

Antalet ägare säger inte mycket, tre pedanter eller en som konsekvent misskött bilen sen den var ny, och det är antal brukare som räknas inte ägare, en ny leasingbil (leasingbolag, KVD, bilfirma) har lätt tre ägare innnan brukare nr2 (ägare nr4) köper den!
Hur länge var den i taxitjänst? Alltid lurigt med begagnade taxibilar, svårt att avgöra om den gått 20kmil eller 50kmil.

Jag skulle också satsat på en my10 eller nyare.

Man/aut är ju inget man kan råda om, själv föredrar jag manuell.
Det ofta smala vridmomentregistret i dagens bilar gör sig bra med automat. Men just versionen D5 är inte så smal som många andra. Åtminstone inte den 2012:a som jag har.
Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]