Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är ungefär som att sluta att byta motorolja på bilen bara för att den är 7år :shock: Stickan till automatlådan sitter ju där för en anledning så varför sluta använda den och kolla oljan efter 7år för?
av rid54
Lucif3r skrev:
rid54 skrev:Hm. Och när bilen blir äldre än 7 år finns ju ingen anledning att hålla på o kolla oljan ändå.

Ehhh... Va? Jag hoppas du inte är seriös.....
Nja inte seriös, men ett misslyckat försök till ironi. Självklart ska man kolla oljan. Det jag menade är att jag inte tycker det är en ursäkt att plaststickan är smidig och fin i 5-10 år och sedan blir en spröd riskfaktor. Det är inte kvalitet att bygga så, speciellt inte som man för säkert samma peng kan sätta i en riktig sticka av metall. De åldras inte på samma sätt.... och man hoppas ju att Volvo och andra bygger motorer och växellådor som ska hålla längre än vad plaststickan håler sig smidig. Ungefär så.
Finns ju en anledning att dom har tagit bort olje-stickan dom vill helt enkelt att folk ska lämna in bilen till dom = mer pengar. Sen så skulle jag aldrig lita på att en dator talar om hur mycket olja det är kvar i motorn känns bara dumsnålt av tillverkarna.
Ja, mäta oljemängden är inte så jäkla lätt, eftersom nivån varierar extremt mycket beroende på temperatur, lutning osv osv. Inte direkt bara "borra ett hål" och skruva i en nivågivare direkt... :roll:
Klart nivågivare kan ge en hyffsad idé om mängden olja, men skulle aldrig vilja ha enbart den att gå efter. I kombination med sticka därimot, ptja, varför inte?
Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Brukar vara något lager när det är[…]

Ja, det är det, men det är oavsett om du[…]

nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller mått[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!