Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frippe87
Nu han jag bara med den dåliga sidan. Handbromsen tog och släppte bra. Allt är rengjort, slipat enligt konstens alla regler. Och bättre blev det ju. MEN en sak förbryllade mig, efter att ha bromsat så orkade man inte snurra skivan, men det gick att snurra med däcket på,
Har ni några förslag på tänkbara fel? Oket går lätt, men borde inte navet att gå snurra med handskrift efter att man bromsat? Det känns som om trycket inte släpper.
av ThunderAce
det ligger fortfarande på alltså, då är det oket i alla fall eller slang som går till oket.

har varit med om att slangen efter ett tag vittrar sönder på insidan och täpper till, det höga trycket
från en bromspedal släpper den igenom men den är tillräckligt täppt att det inte släpper tillbaka trycket
och det är tillräckligt för att hålla beläggen på plats och det blir anliggning på skivan, vet inte hur gammal
din är eller om den nån gång har bytts ut
av frippe87
Aha, det låter som om jag borde byta bromsslang. För kolven gick verkligen jättelätt. Finns det något annat som skulle kunna göra så att trycket hålls? Vill minnas att en slang var dålig, den är från 06 men jag har ägt den i 1 år.
av ThunderAce
kolla över slangarna, ser de torra och spruckna ut så skulle jag byta de, kostar inte många kronor

vad tryckte du tillbaka kolven med om den gick så lätt som du säger?
av frippe87
Dels skruvmejsel samt polygrip. Jag får ta och se över slangarna.

Då passar man ju på att byta bromsvätska, behöver man lufta i någon speciell ordning? Nått annat man behöver tänka på?
av ThunderAce
ingen speciell ordning att lufta
men att tänka på om du inte har luftningsaggregat
Bilagor
2.JPG
2.JPG (33.67 KiB) Visad 3196 gånger
av Niclas66
OBS !!! Använd ALDRIG annat än avsedd bromsolja under damasken till bromsokets kolv !!!!
Att spraya in WD40 eller liknade produkter skadar o-ringen som tätar mot kolven !!
Använd bromsolja istället för att förhindra detta !!!

Tänker man renovera ett bromsok ( byte av o-ring mm ) så lägg o-ringarna i en burk med bromsolja och låt stå minst 4dagar,helst 2 veckor innan monteringen.
Detta för att o-ringen skall bli flexiblare och täta bättre !!

Den som vill kan testa skillnaden genom att ta 2st o-ringar där den ena läggs i bromsolja och den andra i WD40 eldyl.
Skillnaden syns redan efter 1 dag då den som utsatts för WD40 har svällt avsevärt !
Går lika bra att prova detta på damaskerna som skyddar bromskolven !

Då förstår man vilken skada det gör när man använder WD40 eldyl som hjälp mot kärvade kolvar !
Använd BROMSOLJAN istället då detta fungerar bättre och inte skadar vare sej o-ringen eller damasken.
av monza
Jag brukar spruta in bromsvätska under damasken, så funkar det bra igen framöver/ eller iaf ett tag. Ett ok är så pass billigt att jag oftast inte försöker mer än en gång att få det att funka. Börjar det att kärva igen efter nått halvår så byter jag oket.
Carplay Trådlös adapter

Test av 5 bästa trådlösa adaptrar […]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]