Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linda86
Jag måste nog kolla alla jord punkter och kontakter för igår var inte batteriet slut trotts jag ej kom igång kollade det sen. Stog någon felkod om mjukvarufel cem men den gick att ta bort och kom ej tillbaka. Jag har ett tutor batteri 72amper nytt. Blev ju några olika felkoder efter den gjort såhär men dom kom ej tillbaka. Jag kan ta vad felkoder na heter när jag gjort avläsningen igen.
av andersuw
sensonic skrev:Kan väl bara vara CEM-dd00
Nej. Både med tanke på vad TS angav om koduttolkningen ("Linbus 2 kommunikations fel permanent") och symptombeskrivningen i övrigt handlar det troligen om CEM-DD20.

Med tanke på att TS nyligen bytt generator och kol (och därmed sannolikt även laddningsregulator) är det troligt att koden satts på grund av fel i kommunikationen mellan CEM (Central Electronic Module) och ACM (Alternator Control Module), d.v.s. den kontrollmodul som sitter i/vid generatorn. Enligt VIDA är CEM kopplad till ACM på bl.a. motorer med beteckningen B5254T2 och B5254T4 och jag gissar att det är någon av dem som sitter i TS bil. Man bör i första hand kolla att förbindelsen mellan CEM och ACM funkar som den skall. Felet skulle kanske också kunna bero på fel i CEM eller ACM men det är kablage och kontaktstycken man bör kolla i första hand.

Tilläggas kan att VIDA bland tänkbara felsymptom anger att elektrolyten i batteriet kokar och att batteriet laddas ur. Dessa symptom uppkommer sannolikt därför att CEM, så länge kommunikationsproblemet kvarstår, inte kan kan ge ACM besked om vilken spänning den bör hålla för att ge batteriet korrekt laddningsnivå.
av sensonic
andersuwc, det här kan du mycket bättre än jag. dd00 sätts för Lin bus 2 och dd20 för Lin bus 9 vad jag kan se i listorna. Vad är skillnaden mellan 2 och 9?
av andersuw
sensonic skrev:andersuwc, det här kan du mycket bättre än jag. dd00 sätts för Lin bus 2 och dd20 för Lin bus 9 vad jag kan se i listorna. Vad är skillnaden mellan 2 och 9?
Vilka listor tänker du på? Om det är något från någon tredjeparts felkodsläsarfabrikant (t.ex. BSR) misstänker jag att de är lite otillförlitliga. Om man tittar i VIDA med den bilprofil TS anger (V70 2,5T -06) ser man att CEM-DD00 avser kommunikationen mellan CEM och LSM (Light Switch Module) och/eller CPM (Combustion Preheater Module). Rubriken är "Communication with LSM control module and CPM control module. Communication fault." Vad VIDA säger om CEM-DD20 har jag redan berättat och rubriken är i det fallet "CEM-DD20 LIN-bus 2. Communication fault."
av sensonic
Finns en hel del felkodslistor på nätet som man t ex får träff på vid sökning CEM-dd00. Samtliga(?) visar Linbus 9 men jag håller absolut med om att VIDA måste vara en bättre källa.
av andersuw
sensonic skrev:Finns en hel del felkodslistor på nätet som man t ex får träff på vid sökning CEM-dd00. Samtliga(?) visar Linbus 9 men jag håller absolut med om att VIDA måste vara en bättre källa.
Jag får lite olika besked på vad de olika koderna betyder när jag "googlar" dem. Men vi verkar överens om att VIDA är en tillförlitligare källa, som dessutom har fördelen att den berättar väsentligt mer om vad det egentligen är fråga om. Man är ju inte så mycket hjälpt av att veta vilket LIN-bussnummer det handlar om om man inte redan vet vilka grejer som är kopplade dit och vilket kablage man skall titta på. :-)

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]

Enligt Volvos dokumentation kalibreras virvelspj[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elmot[…]

Lägg upp filen på youtube och länk[…]