Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eijo
Hej,

Jag har en XC70 sport sedan ett halvår. Har kört vanlig XC70 i jobbet tidigare och aldrig gillat den pga för mjuk fjädring. Min förra bil V70 med dynamic chassie var riktigt bra i min smak. XC70 sport är helt OK men V70 med dynamic chassie var bättre. XC70 med standard chassie vill jag inte äga.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har ju standardversion (Summum), låt vara med nivåreglering. Visst är den rätt annorlunda jämfört med förra bilen jag köpte ny, en 854 Turbo, men man vänjer sig kvickt. Den här passar bra till sansad körning, och det är väl sånt vi gubbar ska ägna oss åt.

Jag har bland annat haft en 745 SE med komfortfjädring parallellt med 850:n (behövde nåt att lasta i), och jämfört med den är XC70 med standardchassi rena gokarten.

För övrigt ska en bil som har något slags terrängambitioner ha långslagig och mjuk fjädring. Annars förmår den inte att ha alla tassarna på marken när det är ojämnt. De som är i luften driver dåligt.
Användarvisningsbild
av Slasse
Jag har V70 "sport" och att Volvo kallar det "sportchassi" är för mig ett skämt. Det finns inget som antyder till att det skulle vara något "sport" med dämpare och fjädrar i det. Nu jämför jag med Audi's S-Line och BMW's M-Sport. Så du kan med gott samvete välja "sport" utan att vara orolig. :)
av Gabriel
Undra varför de fick heta "sport" istället för "R-design" som tidigare/andra "sportigare" modeller i Volvos program har fått heta?
Utrustningen har ju många likheter med tidigare "R-design", svarta lister, tuffare skinnklädsel, lite lägre chassi, alupedaler, mm.
av Daniel73
Det hade varit bättre att ha "sport" som standardchassie oc sedan ha "komfortchassie" som tillval.

Standard kränger på tok för mycket i rondeller men är ju väldigt bekväm annars.
Användarvisningsbild
av Krollspell
Daniel73 skrev:Det hade varit bättre att ha "sport" som standardchassie oc sedan ha "komfortchassie" som tillval.

Jag har ingen tidigare erfarenhet av XC70, men har í princip alltid haft s k sportchassin lr oftast four-c på mina bilar.

Jag vet inte om det är någon skillnad på XC70 2016 mot tidigare modeller, vet inte om nivåreglering påverkar väghållningen vid vanlig körning, men känner inte igen det du lr några andra beskriver att den är speciellt "svajig".

Jag kör tyvärr (oftast) ganska fort och en del provocerande körning och tyckte XC70 var betydligt bättre än vad jag föreställt mig efter en del kommentarer. Sport-chassiet gillade jag som sagt inte då vägljudet blev för påtagligt i kupén.

Hur som helst köper man väl knappast en bil av XC modell för väghållningen??
Användarvisningsbild
av EjS
Krollspell skrev:
Daniel73 skrev:Det hade varit bättre att ha "sport" som standardchassie oc sedan ha "komfortchassie" som tillval.

Jag har ingen tidigare erfarenhet av XC70, men har í princip alltid haft s k sportchassin lr oftast four-c på mina bilar.

Jag vet inte om det är någon skillnad på XC70 2016 mot tidigare modeller, vet inte om nivåreglering påverkar väghållningen vid vanlig körning, men känner inte igen det du lr några andra beskriver att den är speciellt "svajig".

Jag kör tyvärr (oftast) ganska fort och en del provocerande körning och tyckte XC70 var betydligt bättre än vad jag föreställt mig efter en del kommentarer. Sport-chassiet gillade jag som sagt inte då vägljudet blev för påtagligt i kupén.

Hur som helst köper man väl knappast en bil av XC modell för väghållningen??
Håller med dig. Även på bana blir den inte otäckt. Men visst - den kränger lite mer än tex min xc60 som är ganska styv - fast krängninge blir aldrig värre än så:
Bild

@Soffantjejen , All garanti är ju fritt att[…]

Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]