Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mumsmums
#1044297
Har nu hunnit med ca 170 mil och har en fundering kring Distance alert (tror jag det heter, de röda lamporna som lyser i vindrutan). När jag startar bilen så lyser det upp tre st kluster med fyra dioder i varje. Men vid verklig körning är det bara det mittersta klustret som lyser oavsett avstånd till framförvarande. Jag trodde systemet skulle lysa mer ju närmare man kom men icke, det är en nivå och inget annat och frågan är då vad de två övriga klustren har för funktion? Hur funkar era??
Användarvisningsbild
av Perra83
#1044301
De yttersta blinkar rött och ljudsignal hörs när du närmar dig en bil snabbt.
Gasa ifatt en bil t.ex. vid rödljus eller nått. Ofta innan man tänker bromsa varnar bilen med blinkade rött sken och ljudsignal. Inte ofta det händer men ändå.
Kör du om en bil för snävt kan bilen oxå larma. El om det står något parkerat i en ytterkurva.
För mig har bilen aldrig behövt bromsa åt mig.
av Mumsmums
#1044320
Tack för svaret, då fattar jag hur funktionen är tänkt. Jag har alltså inte varit tillräckligt aggressiv den första veckan helt enkelt. :-)
Användarvisningsbild
av Perra83
#1044324
Mumsmums skrev:Tack för svaret, då fattar jag hur funktionen är tänkt. Jag har alltså inte varit tillräckligt aggressiv den första veckan helt enkelt. :-)
Nej du ska köra som om du har stulit bilen :lol:
av andersuw
#1044327
Mumsmums skrev:Tack för svaret, då fattar jag hur funktionen är tänkt. Jag har alltså inte varit tillräckligt aggressiv den första veckan helt enkelt. :-)
Om du vill testa systemet, ställ in längsta möjliga varningsavstånd i menyerna. Då får du skarp varning (ljudsignal plus blinkande rött sken i HUDn) utan alltför mycket provokation. Jag kör med min V70 D4 -15 i det läget för närvarande och har hittills fått skarp varning två gånger utan något försök att provocera fram den från min sida. Båda gångerna hade jag fotgängare som korsade vägen strax framför bilen. Jag hade sett dem för länge sedan och lät bilen rulla mot dem ytterst sakta i avvaktan på att de skulle passera helt. Men det gillade inte systemet. Det tyckte att jag var såpass nära att jag borde stå helt stilla.
Användarvisningsbild
av andreas 80
#1044329
Det är egentligen 2 olika funktioner ni pratar om nu men som båda använder HUDen.

DA - Bara mittersta dioden används och dimmas beroende på avstånd till fordonet framför, du kan ställa in avståndet med vänstra rattknappen

FCW (Forward Collsion Warning) - Alla lampor blinkar och det piper för att varna för att du behöver bromsa snart så du inte skall krocka. Du kan ställa in känsligheten under MyCar.

DA kräver att bilen är utrustad med Radar / Driver Support
FCW fungerar även om du bara har Kamera / Driver Alert
av Schmoyoho
#1044342
mumsmums: hur menar du att mittendioden endast har en nivå? Den ska tonas in och ut beroende på hur nära du ligger. Ligger du på gränsen till vad bilen tycker är för långt (t.ex om du har längsta avståndet inställt, är nog lättast då som någon skrev) så lyser den svagt. fortsätter du närma dig så ökar ljusstyrkan.

Några pip/varningar får du bara om bilen tror du är på väg att krocka, alltså om du närmar dig framförvarande snabbt och bilen inte får någon indikation på att du sett hindret. Trampar du kickdown mot bilen framför så är jag osäker på den går in och bromsar till exempel.
av Mumsmums
#1044360
Jag har Driver support-paketet och jag har koll på att jag kan välja avstånd med tumhjulet på blinkersspaken. Däremot trodde jag att dioderna tändes upp typ från vänster till höger eftersom man kom närmare och närmare framförvarande bil. Men nu har jag fått förklarat att de två yttre används vid skarp varning. Men att mittendioden ändrar ljusstyrka har jag inte märkt, i mina ögon är den tänd eller släckt.

Fick nu OTA notis. Den installerar den senaste! I[…]

Det blidde en Autel AL549 som kommer nästa ve[…]

Är det någon som vet vilken BT versio[…]

Hej. Köpte mig en beg Volvo V60 T6 i slutet […]