Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poseidon
Nått som är mer läskigt är att i My16 så stoppar inte stolsomställningen genom att trycka på en minnesknapp.

Om min sambo och jag har med oss var sin nyckel, jag skall köra, men bilen reagerar på hennes nyckel och börjar ställa om stolen i samband med att jag sätter mig.

Jag blir nästan klämd mellan ratt och stol (hon är endel mindre än jag). Hjälper inte att trycka på "min" minnesknapp.

I min gamla My14 så va det inte så.
av Verdi
När vi ändå klagar. Om man har stereon på hög volym när man stänger av bilen så verkar det omöjligt att stänga av den eller sänka ljudet tills systemet har startat upp helt, vilket kan ta bra många sekunder. Rätt surt ibland...
Användarvisningsbild
av apersson850
Undrar om mjukvaran blir dummare med åren?
I min bil börjar ljudanläggningen alltid om på en viss maxnivå, oavsett hur högt man spelade när bilen stängdes av.
I min bil stannar stolen omedelbart så snart man trycker på någon knapp alls.
Det enda datasystem som jag varit med om att starta om under färd är infotainment. Men det händer då och då. Då blir det tyst och svart några sekunder, sen kommer det igång som det var innan igen.
Användarvisningsbild
av phibz
Hej,

Har en XC70 MY16 som gått ca 1800 mil nu...råkade ut för precis samma sak i 100 km/h på motorvägen för någon vecka sedan. Skall in med skiten (läs bilen) då den blivit återkallad eftersom den tydligen är för dum för att hitta diesel i bränsletanken - kommer även be dem undersöka detta vid samma tillfälle.

Har ni fått nån info om vad det kan bero på? Hade både ABS och servo släppt på motorvägen utan att man är beredd är det antagligen mindre kul...

//Christoffer
av Verdi
Jag har haft lite problem med helljusassistenten samt avläsningen av skyltar. Nu i helgen när vi åkte till Sunne ToR (70 mil totalt). Var väl att kameralinsen kladdade igen. Och i torsdags när det var lite blötsnö i luften slutade farthållarens radar-funktion att fungera.

Hur blir det då med "självkörande" bilar? När kamerorna slutar fungera av nån anledning?

Har aldrig haft aktiv farthållare förut så det kan jag inte uttala mig om men däremot har jag haft helljusassistent i 6 år på mina BMW och det har aldrig hänt att den bara lagt ner på det här sättet. I helgen hände det vid två olika tillfällen.

Sen har vi designmissen med BLIS eller vad man ska kalla det. Att den varnar för vattendroppar när det är blött. Eller vad det nu beror på.

Har redan varit på verkstad två ggr med den. Första gången för att justera lyktorna pga obefintlig längd på helljuset och andra gången för bränslemätar-grejen.

Längtar efter sommarhjulen. Tycker den är rätt bullrig och sladdrig på vinterhjulen.

Har tyvärr gått från att vara väldigt nöjd med bilen till att inte vara fullt så nöjd. Har svårare och svårare att acceptera drivlinan också. Den gillade jag i början. Tyckte den var "skönt avslappnad" i gången. Men ju mer jag kör med den desto mer längtar jag efter nåt distinktare och kraftfullare.
Användarvisningsbild
av Perra83
apersson850 skrev:Mitt infotainmentsystem startar om ibland. Händer oftast när jag pratar i telefon. Då försvinner handsfree, displayen blir svart och så kommer det tillbaka igen. Om inte personen i andra änden av samtalet gett upp är det bara att prata på igen.

Men det har inte påverkat nåt annat.
Har du varit in till verkstad och fått ny mjukvara mot problemet?

På C30n -12 som sambon hade där var stereon likadan ett tag tills en ny mjukis kom.
Användarvisningsbild
av phibz
poseidon skrev:Nått som är mer läskigt är att i My16 så stoppar inte stolsomställningen genom att trycka på en minnesknapp.

Om min sambo och jag har med oss var sin nyckel, jag skall köra, men bilen reagerar på hennes nyckel och börjar ställa om stolen i samband med att jag sätter mig.

Jag blir nästan klämd mellan ratt och stol (hon är endel mindre än jag). Hjälper inte att trycka på "min" minnesknapp.

I min gamla My14 så va det inte så.
Oj oj oj, tur att sambon och jag använder samma nyckel, utan att nyttja ovan funktion. Skulle hoppa in i hennes Fiat 500 utan att justera sättet, höll på att vrida knät ur led. Ovan påminner lite om sopnedkastscenen i Star Wars :) May the force be with you!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 22
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]