Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
Ja då får jag ge mig. XC70'n har präcis gått 20.000 mil och nu har fläkten börjat låta - som om lagret är sliten.

Det får bli så till nästa service.

Om kvaliten är så på alla bilar så har Volvo antingen designet fel eller tagit för lite pengar för bilen :)
Användarvisningsbild
av EjS
Det är bara när det är kallt och jag kör korta sträckor - vilket inte är ofta. Bor i en stad där motorvägen slutar/börjar i motlut. Så när jag har gått från 80 till 180 kmh i 5:an är kylvattnet präcis 88 grad ;)
av Schmoyoho
Räcker femmans växel på en diesel för att köra upp till 180 km/h? :shock:

Min kupéfläkt har också börjat låta lite men det verkar vara väldigt intermittent. Någon hade smort med dåliga resultat och någon annan hade smort den med goda resultat så det tror jag kan vara värt att testa. Gissar resultaten kan berott på vilket medel man använt. Tror inte det är allt för bökigt att komma åt att smörja.
av andersuw
EjS skrev:Ja då får jag ge mig. XC70'n har präcis gått 20.000 mil och nu har fläkten börjat låta - som om lagret är sliten.

Det får bli så till nästa service.

Om kvaliten är så på alla bilar så har Volvo antingen designet fel eller tagit för lite pengar för bilen :)
Va? Menar du att du tänker försöka få bort det? Självklart måste ett lätt rosslande eller gnisslande fläktljud betraktas som ett tidlöst mognadstecken hos varje Volvo. Kan inte minnas någon Volvobil jag ägt som inte haft detta spännande och delikata inslag i ljudbilden vid mogen ålder. OK, det har inte dykt upp hos min V70 -15 ännu, men så är den ju heller inte ens i målbrottet ännu. ;-)
Användarvisningsbild
av Rillee
Inte i min heller men det var mycket annat som krånglade istället
Användarvisningsbild
av apersson850
Min var en sån där som det krånglade i lite överallt de första 8000 milen. Sen fick de ordning på den. Efter det bara slitdelar.
Användarvisningsbild
av phibz
Ja ja, var glad att inte generatorn LOSSNADE...det gjorde den på min V70 D4 MY12 efter 400 mil :) På verkstan sa dem att någon hade "glömt" en mutter!
Användarvisningsbild
av EjS
phibz skrev:Ja ja, var glad att inte generatorn LOSSNADE...det gjorde den på min V70 D4 MY12 efter 400 mil :) På verkstan sa dem att någon hade "glömt" en mutter!
Haha - lite six sigma vore på sin plats!

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]