Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ThunderAce
Min V70III 2008 kördes i rullar förra året avstängd och utan tändning men i år så blev det bromsprov med retardationprovare på väg

inte samma bil som V70N eller XC90 men troligtvis samma delar
Användarvisningsbild
av niklasj
Nu har jag bara hunnit besikta min xc90 3-4gånger men dom har aldrig försökt köra den på valsarna och det är väl lika bra.

Man kan väl alltid avbryta en besiktning när man vill om det är så att man t.ex inte är nöjd med besiktningsmannen..
Användarvisningsbild
av wissel
Jag kommer i alla fall aldrig mera att godkänna bromstest på rullarna,
då avbryter jag besiktningen i så fall.
Men frågan kvarstår egentligen, är det skadligt eller inte ?
Funderingen är givetvis på vilken "Generation" av systemet har man fixat så att systemet inte tar stryk av dessa bromsprov?
:???:
Användarvisningsbild
av niklasj
iof inte så värdefullt utan att ha fakta men jag skulle tro att alla moderna awd-system klarar att snurra några varv i så pass låg hastighet och det borde det verkligen hålla för. men samtidigt är det alltid säkrast att ta det försiktigt med dyra grejor, därav undvika eventuellt skadliga test när det finns bra alternativ. Safety first ;)
av Giant
Xc90 av årsmodell 2004 och nyare ska provas i rullarna med tändning avstängd och växellåda i neutral.
V70 har samma kriterier men ifrån årsmodell 2003.
Dessa uppgifter står i bilprovningen handbok och kommer innan dess från bilens tillverkare.
Bromsprovet får ta högst 1 minut per axel :)
av Giant
Juste, om en bilmodell står med i listan över 4-hjulsdrivna som får köras i Bromsprovare ska det också göras och det är ska inte vara upp till besiktningsmannen och dennes humörsvängningar eller vad bilens ägare "tycker":-P
Däremot bör man ju göra alternativ kontrollmetod om man av någon orsak inte skulle vara säker på om bilen får testas eller inte.
av Niclas66
Varför skaffar inte bilprovarna rullar för samtliga axlar undrar man ???
Ägde jag en AWD/4WD kärra skulle jag fixa ett papper som bilprovaren fick signera om provet skedde på rullar !!
Varken olagligt eller komplicerat,bara ett förtydligande att om fel uppstår på Visko/Haldex enheten så är provet utfört på rullar och inte landsväg !!

Att göra ett bromstest på väg istället för rullar är för mej märkligt,för hur bedömer besiktningamannen/kvinnan detta undrar jag ?? Godtyckligt dyker upp som ett ord på detta !!
Användarvisningsbild
av wissel
Giant skrev:Juste, om en bilmodell står med i listan över 4-hjulsdrivna som får köras i Bromsprovare ska det också göras och det är ska inte vara upp till besiktningsmannen och dennes humörsvängningar eller vad bilens ägare "tycker":-P
Däremot bör man ju göra alternativ kontrollmetod om man av någon orsak inte skulle vara säker på om bilen får testas eller inte.
Frågan kvarstår. Varför SKULLE den upp vid förra besiktningen?
I år den 1 Februari så skall den inte upp, samma bil samma 4WD.
Vad o vem har ändrat reglerna?
Jag misstänker att dom inte har en susning faktiskt.
av Giant
Bilprovningarna har nog inte Bromsprovare för 4-hjulsdrivna eftersom det inte krävs. Det är knappast en billig investering. Någon underskrift på papperet behöver du väl inte? Både BT-id och att bilen är bromsad i rullar står ju på protokollet ändå :P
Vet inte varför dom envisades med det wissel.
Alternativ bromskontroll görs på en uppmätt bromssträcka och underkänner retardation gör man med en retardationsmätare. Kraven på detta Bromsprovet är så snällt satt att en bil som bara har en bromskrets kvar pga läkage eller så fortfarande kan få åka iväg utan att få omedelbart körförbud så dom är ju inte speciellt strängt satta

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]

Enligt Volvos dokumentation kalibreras virvelspj[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elmot[…]

Lägg upp filen på youtube och länk[…]