Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
White skrev:Var ju ett gott jobb det där! :-)-) Kanon att du visade hur man skulle dra slangen, sådant kan vara riktigt värdefullt för andra så dom slipper göra misstaget. :)
Ja, nu är det iofs inte svårt att ta bort oljeröret, sitter bara med en skruv under insuget och sen bara nedstucket i blocket. Dock är det rätt trångt och lagom irriterande när det måste göras om :lol: "onödigt extra arbete" så att säga. Speciellt när man står där med fläkten, som ändå väger några kilon, och svär varför skiten inte går i :lol:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Mja, bilen är iaf provstartad, med lite blandade resultat. Första starten så knackade den något kopiöst och gick allmänt skit. Första tanken var givetvis att oljan inte hunnit upp dit än, men efter ett par minuter och det inte blivit ett dugg bättre vågade jag inte ha bilen igång längre. Lokaliserade iaf knackandet mot kamdreven, tänkte genast att något kanske slår emot kåpan, så tog bort yttre kåpan och startade bilen igen och då gick den perfekt...
Frågan är då om något låg emot kåpan(kunde inte se några märken), eller om det var olja som saknades där uppe och det bara slumpade sig att den blev tyst vid 2a starten...

Sen undrar jag vad i h-e jag tänkte på när jag beställde oljan osv... Köpet bara 5l, och dessa ska ha mer än 5l... Vill minnas att min svalde närmare 6l sist jag böt oljan.
Men det som oroar mig mest är att 5l olja inte ens syns på stickan, och det ska föreställa vara 1.5l mellan "min" och "max" på stickan :???: Har givetvis kollat efter yttre läckage, men nope, inte en droppe har läckt(än).
Visserligen lutar bilen en del åt vänster, och det kanske är tillräckligt för att oljan inte ska nå stickan...

Sen noterade jag en stund efter att jag stängt av bilen 2a gången att oljestickan var uppskjuten... Tyvärr kan jag för mitt liv inte minnas om jag hade kollat oljan innan och inte satt i stickan ordentligt... Har jag inte gjort det så skjot bilen ur stickan av sig själv...

Så av dom anledningarna vågar jag inte köra bilen ännu... Även om den gick helt kalas på 2a starten.
Nåja, jag "kan" inte göra mer idag då jag kommer dö av avgasförgiftning(avgasutsug? ja tack!) om jag startar bilen en gång till :roll:
Imorgon ska jag försöka få tag på mer olja, ställa ner bilen på marken, och provtesta mer. Nu ska jag rota igenom skåpen efter alvedon eller nått mot min huvudvärk :lol:

Men motorn varken exploderade, sprang iväg utan bilen eller rassla och tvärdog iaf! Alltid nått! :D
av Schmoyoho
Skönt att du tar det positivt. Hade jag haft de resultaten efter, ja, någon operation öht så hade jag nog blivit desto mer leds.

Jag fattar dock inte hur tolkarna fungerar. Om du inte kan förlita dig på motorns märkningar och dessutom tror att kammen nu sitter lite smått fel, hur hittar du nolläget? En bekant som köpte på sig en bil med 2,4 l-sugis gissningsvis ny nog för att ha VVT bytte kamrem och sa det var fort gjort. S60 2001 tror jag. Får inte intrycket av att det är särskilt fort gjort av den här tråden, eller så kan min bekante slarvade med tolkarna? Eller så finns det kanske mer utrymme på en S60...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det finns ett vågrätt spår i varje kamaxel(på baksidan/förarsidan). I det spåret sätts tolkarna och förhindrar att kamaxlarna rör på sig. Står kammarna fel/inte i synk så passar inte tolken. Inte mer märkvärdigt än så :)
Vevtolken är istortsett bara en pinne, denna förs in i ett hål på vevaxeln. Hålet är endast tillgängligt när vevaxeln är i sitt noll-läge.

Andra trick som kan användas är att kika på dom 3 bultarna som håller kamdreven. Då får man iaf en hyffsat uppfattning om vart kammarna pekar någonstans. Dock ingen låsning.

Bortsett från VVT'n på nyare bilar är det väl lite enklare att få på kamaxeltolkarna, då dom modellerna inte har det gamla stål-fästet på sidan av motorn(som blockerar tolkarna, så den måste skruvas bort). Sen har dom ingen fördelare ivägen heller. Så istortsett behöver man bara lossa kamaxelgivaren + 1 bult, ett plastlock + 1 bult så kan man få dit kamaxeltolkarna iaf.
Vevaxeln så måste startmotorn bort, oavsett årsmodell. Som jag tidigare skrev så GÅR det ta bort den utan att riva ned insug osv.

VVT'n är förövrigt en halv vetenskap att nolla korrekt, så din bekant sket garanterat i både tolkar och manualer.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Lucif3r skrev:Mja, bilen är iaf provstartad, med lite blandade resultat. Första starten så knackade den något kopiöst och gick allmänt skit. Första tanken var givetvis att oljan inte hunnit upp dit än, men efter ett par minuter och det inte blivit ett dugg bättre vågade jag inte ha bilen igång längre. Lokaliserade iaf knackandet mot kamdreven, tänkte genast att något kanske slår emot kåpan, så tog bort yttre kåpan och startade bilen igen och då gick den perfekt...
Frågan är då om något låg emot kåpan(kunde inte se några märken), eller om det var olja som saknades där uppe och det bara slumpade sig att den blev tyst vid 2a starten...

Sen undrar jag vad i h-e jag tänkte på när jag beställde oljan osv... Köpet bara 5l, och dessa ska ha mer än 5l... Vill minnas att min svalde närmare 6l sist jag böt oljan.
Men det som oroar mig mest är att 5l olja inte ens syns på stickan, och det ska föreställa vara 1.5l mellan "min" och "max" på stickan :???: Har givetvis kollat efter yttre läckage, men nope, inte en droppe har läckt(än).
Visserligen lutar bilen en del åt vänster, och det kanske är tillräckligt för att oljan inte ska nå stickan...

Sen noterade jag en stund efter att jag stängt av bilen 2a gången att oljestickan var uppskjuten... Tyvärr kan jag för mitt liv inte minnas om jag hade kollat oljan innan och inte satt i stickan ordentligt... Har jag inte gjort det så skjot bilen ur stickan av sig själv...

Så av dom anledningarna vågar jag inte köra bilen ännu... Även om den gick helt kalas på 2a starten.
Nåja, jag "kan" inte göra mer idag då jag kommer dö av avgasförgiftning(avgasutsug? ja tack!) om jag startar bilen en gång till :roll:
Imorgon ska jag försöka få tag på mer olja, ställa ner bilen på marken, och provtesta mer. Nu ska jag rota igenom skåpen efter alvedon eller nått mot min huvudvärk :lol:

Men motorn varken exploderade, sprang iväg utan bilen eller rassla och tvärdog iaf! Alltid nått! :D
Gött att den startade och inget allvarligt har hänt :D Konstigt att den knackade så det brukar ju tystna rätt fort om det nu var att det saknades olja i toppen.

Står att det går i 5,7 liter olja i motorn +0,9 liter ifall oljekylaren vart tömd vet att det gick i precis 6liter olja i min bil innan nivån var precis på max strecket.

Du kollade väl vevhusventen nu när du rev ner insuget? Låter ju som att den skulle vara tät om den nu skjöt sticken eller om det bara var du som hade glömt att trycka ner den hela vägen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
DayDreamer skrev:Gött att den startade och inget allvarligt har hänt :D Konstigt att den knackade så det brukar ju tystna rätt fort om det nu var att det saknades olja i toppen.

Står att det går i 5,7 liter olja i motorn +0,9 liter ifall oljekylaren vart tömd vet att det gick i precis 6liter olja i min bil innan nivån var precis på max strecket.

Du kollade väl vevhusventen nu när du rev ner insuget? Låter ju som att den skulle vara tät om den nu skjöt sticken eller om det bara var du som hade glömt att trycka ner den hela vägen.

Ja, jag blev ju skapligt "skitnödig" när knackandet inte gav sig... Men jag tror mer och mer på att det var för att bilen var upphissad på höger sida. Jag kommer inte ihåg vilken sida oljesuget sitter på heller, om den sitter mot kamremmen eller mot växellådan. Rakställda 6an suger ju iaf mot växellådan, men... Det är rakställt det :roll:

Ok, 5.7l, +0.9, det skulle isf bli 6.6l totalt. Isf så skulle jag sakna 1.6l olja, och det kan nog kanske stämma med nivån på oljestickan. Nåja, köpte iaf 2l idag så får vi prova med det.
Jävla kärring(ursäkta uttrycket) på macken började tjaffsa om att jag skulle ha 10W, trots att jag sa att jag skulle ha 5W. Riktigt oförskämd, Började visa massa listor och skit och påpeka att hon minsann var utbildad på oljor... Jo, tjena, märker det.......... Jag må inte ha mekanikerutbildning, men jag vet iaf vad jag vill ha för typ, och varför jag vill ha den typen, av olja i min bil... Sen kan hon ta sina j-a listor och köra upp dom någonstans....
Slutade iaf med att vi åkte därifrån och köpte olja(5W!) på ett annat ställe.

Nej, jag kollade faktiskt aldrig vevhusventen(mer än att jag drog åt alla slangklammror).
Jag tycker det verkar rätt otroligt om den skulle satt igen sig på 2år(tror jag, eller var det t om förra året jag fixade den? minne bra med kort >_>) sen jag gjorde rent den.
Omöjligt är det givetvis inte, och något jag har med i beräkningarna nu. Men förhoppningsvis är det bara jag som glömde sätta tillbaka stickan ordentligt. Visar sig väl senare :roll:
  • 1
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 54
Potentiellt bromsproblem

Hej, har nog en bil som skall återkallas men[…]

Bromsbelägg

Ja, en sats för två hjul. Jag har prova[…]

Motorbyte Volvo 240