Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag undrar om det går att se på bilen om det är CWAB (Kollisionsvarning med autobroms) eller bara CWBS (Kollisionsvarning med bromsunderstöd)?

Om jag har tolkat broschyrer, manualer, Wikipedia och Volvos pressreleaser rätt så till kom autobroms som tillval sent 2007 för MY08 av V70? Problemet är att det inte tydligt framgår av Minvolvo.com huruvida det är det ena eller det andra, det står bara "Adaptiv farthållare autobroms", ACCn är dock inte direkt kopplad till CWAB då ACCn bara använder sig av radar och inte av radar+kamera som CWAB gör.

Bilen har en kamera framför backspegeln och Lane Departure Support samt Driver Alert System så den BORDE ha CWAB också men jag är inte helt säker.

Länk till Volvos pressrelease:
https://www.media.volvocars.com/global/ ... ases/12129
"The new system will be available in the Volvo S80, V70 and XC70 at the end of 2007."
Aktuell bil är tillverkad i dec 2007.
Tror det är som följande.
Enbart radar: CWBS - Kollisionsvarning med bromsunderstöd
Kamera + radar: CWBA - Kollisionsvarning med autobroms

Och som du skriver, under hösten 2007 gick man över till kamera + radar lösningen.
Då din är byggd i december så har du garanterat CWBA i det fallet.
Helt enkelt att CWBS inte levereras om bilen har kameran, då är det per automatik CWAB? Det låter ju såklart rimligast.

Gissningsvis har ingen vid sina sinnens fulla bruk gjort tillvalen Lane Detection Warning, Alert System samt även BLIS men struntat i CWAB? Eller är det alltid CWAB så fort kameran finns?
När jag köpte min bil (2012:a) gick det att köpa understödsfunktioner i lösvikt. Man kunde exempelvis beställa adaptiv farthållare utan att ha BLIS, vingelvarning etc. Men med tanke på att enbart adaptiv farthållare kostade mer än paketet med alla funktionerna, adaptiv farthållare inkluderat, ska man ju vara rätt ordentligt vansinnig för att betala mer för att få mindre. De övriga funktionerna går ju att stänga av, om man nu verkligen inte vill ha dem.

Jag vet inte hur prispolitiken var några år tidigare, dock.
NotoriousOLW skrev:Helt enkelt att CWBS inte levereras om bilen har kameran, då är det per automatik CWAB? Det låter ju såklart rimligast.

Gissningsvis har ingen vid sina sinnens fulla bruk gjort tillvalen Lane Detection Warning, Alert System samt även BLIS men struntat i CWAB? Eller är det alltid CWAB så fort kameran finns?
Vet inte om det på den tiden gick att beställa enbart kamera. (Idag går det)
Men en sak är helt säker, utan radar ingen kollisionsvarning / broms på din årsmodell.

Och som du skriver, när man väl inkluderade kameran i paketet så är det alltid CWAB som gäller.
Tack för era svar!
andreas 80 skrev: Vet inte om det på den tiden gick att beställa enbart kamera. (Idag går det)
Men en sak är helt säker, utan radar ingen kollisionsvarning / broms på din årsmodell.

Och som du skriver, när man väl inkluderade kameran i paketet så är det alltid CWAB som gäller.
Bilen är utrustad med kamera samt radar och är utrustad med allt annat som använder sig av radarn eller kameran men eftersom Minvolvo.com inte ger tillräckligt tydlig info så är jag ändå lite lite osäker på om CWAB verkligen är inkluderat.

Jag TROR att Driver Support-paketet introducerades först till MY09, innan dess var det separata tillval, så kanske har man kunnat välja allt som använder kameran förutom CWAB. Jag har kollat med ÅF som en gång i tiden levererade bilen men de kan/vill inte ge mig tillförlitlig info.

Jag skulle ju kunna testa om bilen har autobroms men problemet är ju att den sätter in först när en kollision inte längre går att undvika. :)
Det är inte säkert det fungerar så bra på den generationens system TS har.
På de första modellerna så är jag osäker på att den bromsade för godtyckliga stillastående saker.
Det är då man har lasersensorn som man lättare kan "lura" den att bromsa för andra saker än fordon.

Utan att riskera för mycket så bör du kunna se om du har kollisionsvarningen iallafall, den som blinkar och piper lite innan du behöver bromsa.

Men jag är tämligen säker på att om du har ACC så har du också CWxx
andreas 80 skrev:Det är inte säkert det fungerar så bra på den generationens system TS har.
På de första modellerna så är jag osäker på att den bromsade för stillastående saker.

Utan att riskera för mycket så bör du kunna se om du har kollisionsvarningen iallafall, den som blinkar och piper lite innan du behöver bromsa.

Men jag är tämligen säker på att om du har ACC så har du också CWxx
Det stämmer nog, jag kommer inte att live-testa systemet medvetet.

Kollisionsvarningen finns absolut på bilen. Det är bara autobromsen som jag inte är 1000% säker på.
Fast nu sa det nåt i mitt huvud...

Om bilen har kollisionsvarnare och en kamera så är det autobroms på den. Kollisionsvarnaren finns inte ensam, alltså utan antingen bromsförberedelse (CWBS) eller autobroms (CWAB). Alltså måste det vara CWAB på bilen då den HAR både kollisionsvarnare OCH kamera... Tänker jag rätt då?

Ledsen att jag är så trög!
Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]