NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tompan52
Har en V50 t5-05. Vid vänstersväng så knäpper det på vänstersida, kan det vara drivknut eller hjullager som spökar. Vet någon vad det kan kosta att byta drivknut, har för mig att man måste göra en fyrhjulsinställning efteråt. Tacksam för ett svar :)
av Perra_367
Kolla så att toppbulten är spänd på dina stötdämpare. Knäpper det alltid vid vänster sväng oberoende av svängradie, eller bara vid kraftig sväng? Hastighetsberoende? Är det "mång-knäpp"- eller "ett-knäpp"-ljud?

Varken hjullager eller drivaxlar påverkar hjulinställningen så det är ingen fara. Eller nja, man demonterar ju iof. framvagnen när man byter både hjullager och drivaxlar, men min erfarenhet är att den brukar "sätta sig" som den var innan om man inte byter detaljer i framvagnen (typ länkarm). Så, ja, by-the-book => hjulinställning, chansning => ingen hjulinställning.

Edit: Kolla också upp statusen på den bakre bussningen i främre länkarm.
av Perra_367
Om hjullager så borde det vara höger som är kass om det låter vid vänstersväng?

Känns väl inte som drivknut om det låter även för mindre svängar?

Bromsskölden som tar i bromsskivan? Men det låter för j-t, så det borde det inte kunna vara.

Jag hade börjat med att ta av hjulen och ryckt och kollat lite (kom ihåg pallbockar om du skall under bilen...)

Bromsarna är en mjukvarudetalj fler tillverka[…]

Tack för tips Minnesfragmenten kommer sak[…]

Bokat service såhär en månad i f&[…]

Bränslet sjunker tillbaka till tanken efter 2[…]