Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av nallenn
Hallå!
Ny här och hoppas på att ni alla certifierade mekaniker :D
På sistone har jag haft en hel del problem med min 740, små och stora, först så började bränslepumpen droppa bensin så den bytte vi(skruvad åt ordentligt). Efter det bytet blev den väldigt trögstartad i 2 veckor eller så och dom senaste 2 månaderna har den varit lätt och svårstartad oberoende av kyla/värme. Besiktigade den och fick nedslag på för högt co-värde (7.7) och bränsleläckage vid pumpen (under bilen). Nu igår ville den inte starta överhuvudtaget, den bara tuggade och tuggade utan ens en liten hostning.

Så tl;dr
1: Läckage någonstans i närheten av en ny bensinpump + filter(under bilen).
2: CO-Värde av 7.7, ska vara 3.5.
3: Ojämn tomgång.
4: Står bara och tuggar, vill ej starta.

Jag hoppas att det finns något som kan orsaka alla dessa problem så att det bara är en sak att fixa :) Jag har läst lite och jag kan säga nu att jag ej har utrustning att mäta lamdasond osv.

Tack på förhand, ser fram emot alla kloka svar :)
av sicnarf
När första pumpen droppade kollade du aldrig var det läckte och varför det blev så? Du får ta loss pumpen under och göra om jobbet.
Använd nya brickor. Har du bytt filter också? Gör det annars.
Har du gnista? Går pumpen vid startförsök? Be nån sätta örat på påfyllningshålet så hörs pumpen vid startförsök.
Du har en pump i tanken också om du har en under bilen. Om tank pumpen är dålig så måste du ha nästan full tank för att den ska starta.
Kan vara bränslerelät om pumpen inte går, vevaxelgivaren om gnista saknas.
Kan du skriva alla bes värdena så vi ser det.
Du kan också ta ut felkoder. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
av nallenn
sicnarf skrev:När första pumpen droppade kollade du aldrig var det läckte och varför det blev så? Du får ta loss pumpen under och göra om jobbet.
Använd nya brickor. Har du bytt filter också? Gör det annars.
Har du gnista? Går pumpen vid startförsök? Be nån sätta örat på påfyllningshålet så hörs pumpen vid startförsök.
Du har en pump i tanken också om du har en under bilen. Om tank pumpen är dålig så måste du ha nästan full tank för att den ska starta.
Du kan också ta ut felkoder. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
När första pumpen droppade kollade du aldrig var det läckte och varför det blev så?
-Det verkade komma från dom 2 muttrarna i mynningen på pumpen, filtret var snustorrt.
Du får ta loss pumpen under och göra om jobbet. Använd nya brickor.
-Gör detta, använde nya brickor första gången.
Har du bytt filter också? Gör det annars.
-Gjorde samtidigt som jag bytte pumpen.
Har du gnista?
-Hur kollar jag det?
Går pumpen vid startförsök?
-Den externa pumpen går iaf.
Be nån sätta örat på påfyllningshålet så hörs pumpen vid startförsök.
-Jag provar detta.
-Tack för info.
-Tack för info.
-Står endast CO-Värdet, har för mig att det har något att göra med årsmodellen.
-Tack :)
av nallenn
sicnarf skrev:
Tack så mkt, ska dubbelkolla allt en gång till men när jag bytte så stoppade jag tbx i bakvänd ordning bara. Slangen som går mellan filtret och pumpen, har den ett namn på svenska? Tänkte om det är den som läcker.
av nallenn
sicnarf skrev:Vet inte. Men skroten måste veta det om du köper där. Vill du kolla gnista kan du se på youtube hur man gör. Finns flera filmer där.
Jag tänkte köpa en ny från biltema eller vparts om dom har såna länkar. Tack :)
Användarvisningsbild
av lennarte
Eftersom bilprovningen godkänner 3,5% CO- halt är det en årsmodell -88A du har. Det betyder Hallgivare i fördelaren i stället för vevaxelgivare och att den inte har "diagnostikbox" som man kan ta ut felkoder från. Eftersom CO är så hög som 7,7 så måste det få ordentligt med bensin. Kolla BTR-en, sitter i främre endan av Fuelrailsen. Det går en smal slang till insugningsröret, lossa på den (vid insuget) och sug i den. Det ska vara "helt tätt" och får inte smaka det minsta av bensin. Den grova slangen är retur till tank av bensin. Om katalysatorn fungerar (den behöver inte göra det) så har du en CO halt som överstiger det "mätbara" innan katen. Kolla även på tempmätaren till bränsleboxen, sitter i topplocket under insuget ungefär vid 3-ans cylinder. Det går att ohmmäta den, vet dock inte värdena.

Mvh
Lennart
av nallenn
lennarte skrev:Eftersom bilprovningen godkänner 3,5% CO- halt är det en årsmodell -88A du har. Det betyder Hallgivare i fördelaren i stället för vevaxelgivare och att den inte har "diagnostikbox" som man kan ta ut felkoder från. Eftersom CO är så hög som 7,7 så måste det få ordentligt med bensin. Kolla BTR-en, sitter i främre endan av Fuelrailsen. Det går en smal slang till insugningsröret, lossa på den (vid insuget) och sug i den. Det ska vara "helt tätt" och får inte smaka det minsta av bensin. Den grova slangen är retur till tank av bensin. Om katalysatorn fungerar (den behöver inte göra det) så har du en CO halt som överstiger det "mätbara" innan katen. Kolla även på tempmätaren till bränsleboxen, sitter i topplocket under insuget ungefär vid 3-ans cylinder. Det går att ohmmäta den, vet dock inte värdena.

Mvh
Lennart
Tack för hjälpen. Är på väg ut till bilen just nu så ska ta o kolla upp detta.
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:Eftersom bilprovningen godkänner 3,5% CO- halt är det en årsmodell -88A du har. Det betyder Hallgivare i fördelaren i stället för vevaxelgivare och att den inte har "diagnostikbox" som man kan ta ut felkoder från.
Ett litet tanke/tänke fel. 3,5% CO på bilprovningen gäller givetvis -88B också. Inte förrän -89 års modell gäller dom nya reglerna. Detta vet jag för jag har ju en -88B... :oops:
Skillnaden mellan -88A och -88B är just styrsystemen och diagnostikboxen. Det finns betydligt fler skillnader men det behöver vi inte ta upp nu. -88A tillverkades från hösten -87 fram till semestern -88. Efter semestern tillverkades -89 års modell och dom som såldes, och registrerades före nyårsafton 1988/89 kallas för -88B. Det är alltså en -89 års bil som är tagen i drift under -88. Det har med dom nya avgasbestämmelserna att göra (bl.a max CO 0,5), och som du skrev i början, du (och även jag) går under dom regler som gällde före 1989-01-01. Vilket kan betyda att du kan ha en -88B

Mvh
Lennart

Ena stunden vill du ha mekanisk öppning av […]

Sedan kan tilläggas att vinstdrivande system […]

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]