Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
frippe87 skrev:vilka symptom kan en defekt kopplingsgivare ge?
Ett av dem är i vart fall att konstantfarthållaren inte fungerar.
av andersuw
frippe87 skrev:Sätter den alltid felkod?
Jag misstänker att ingen med säkerhet kan garantera att en trasig givare alltid sätter felkod. Men det finns definitivt en felkod för givaren (ECM-9300) och om den gett upp borde du normalt sett få den koden.
frippe87 skrev:Kan den ge svajig tomgång?
Det tror jag knappast. Det enda säkra symptom på trasig kopplingspedalgivare som jag känner till är att farthållaren inte fungerar (fast fel på farthållaren kan du också få av andra skäl).
av andersuw
frippe87 skrev:Okej. Min farthållare funkar ibland, samt att den rycker vid låg fart.
Har du läst ut felkoder? Vad säger de i så fall?
av frippe87
andersuw skrev:
frippe87 skrev:Okej. Min farthållare funkar ibland, samt att den rycker vid låg fart.
Den har varit inne på både felsökning och service, dock för annat. Men borde man inte reagerat på felkod då? Senaste servicen sa dom att allt såg bra ut.
av andersuw
frippe87 skrev:
andersuw skrev:
Den har varit inne på både felsökning och service, dock för annat. Men borde man inte reagerat på felkod då? Senaste servicen sa dom att allt såg bra ut.
Jo en bra verkstad borde enligt min mening rapportera alla avlästa felkoder, radera dem och sedan också rapportera dem som omedelbart återkommer. Men jag är långt ifrån övertygad om att alla gör detta. Sedan är också frågan om felet uppstått efter det att du senast hade bilen inne för felsökning och/eller service. Det beror ju lite på när du först observerade de felsymptom du har nu.
av granada
Min farthållare fungerade bara ibland och jag fick då larm motorsevice erfodras. Köpte felkodläsare på biltema avsedd för volvo, som faktiskt fungera kanon, den talade ordagrant om att det var kopplingslägesgivaren. Kosta 540:- på volvo och tog typ 4 min att byta utan verktyg. Ett annat vanligt fel är ju bromspedallägesgivaren.
Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom v[…]

Har du även smörjt vid "piggen"[…]

XC60 MY27

Ja, vi norrmän kommer nog att gå p&arin[…]

Det finns ett ställe till där jag inte l[…]