Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ok då låter det som att det inte är något bränslerelaterat.

Om svänghjulet skulle vara skadat eller ovalt så borde du ha enorma vibrationer i bilen när motorn går.

Ja det smäller till eller knäpper till om man släpper upp kopplingen fort är ifrån växellådan det låter samma på min bil.

Efter som du får felkod på vevaxelgivaren hela tiden när den är trögstartad så låter det nästan som att det är något fel på kablaget till vevaxelgivaren eller själva motorstyrenheten. Efter som den startar när den är varm hela tilden så skulle det kunna vara så att det är en kallödning i motorstyrdonet och när det blir varm så expanderar lödningen och ger kontakt.
Har inte så många mer förslag att komma med nu, Det du skulle kunna göra nästa gång motorn är kall är att ta något en värmefläkt eller en värmepistol och värm motorstyrdonet och se ifall den vill starta något snabbar då gör den det så kan man börja misstänka motorstyrdonet.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Lucif3r skrev:Orkar inte läsa igenom alla 7 sidor, men har du bytt fördelare+rotor..?
Tror att han har bytt dom två gånger men engång har han iaf bytt står på allra första inlägget sen på sidan 3 en bit ner har han lagt upp en bild på fördelaren och rotorn och dom ser kanoners ut.
av Matchmiss
Alla tänddelar bytta :)

Ang. knackande menade jag inte bara när man släpper upp den utan släpper man upp den snabbt så står bilen och knackar på tomgången i rätt snabb takt, tror jag läst till mig att det troligen är något med svänghjulet, så fort man trycker ner kopplingen igen så försvinner det.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Låter mer som att det skulle vara kopplingen för inte slutar ju svänghjulet att snurra när du trycker ner kopplingen :) Låter det värre om du lägger i en växel och släpper koplingen till dragläget?
av Matchmiss
Den knackar med kopplingen UPPE, alltså inte vid frikoppling. Låter inget vid dragläget men den hoppar ju dock vid låga varv, speciellt kall
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja då är det antagligen lamellerna eller ifrån växellådan ljudet kommer troligt vis växellådan för det är ett litet glapp där. Det kan även höras när du växlar.
av Matchmiss
Okej. Där ser man! Var -1 imorse och bilen var klart mer motstridig än vid några plusgrader, har ju kört med 2 olika databoxar och det gjorde ingen skillnad om det där där du syfta på lödningarna :/

Vad Sjutton är det för fel haha?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Se ifall du kan följa vevaxelgivarens kablage och se ifall du ser någon skada på det eftersom den gnäller på vevaxelgivaren.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]