Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Rent teoretiskt... om jag har en superdupersportbil, säg en Bugatti Veyron eller vad de nu heter, då måste jag väl kunna få ställa krav på vem som provkör den på bilprovningen? Det hade vart illa nog att köra in en Audi S8 och låtit första bästa besiktninsman/kvinna provköra den. Vilka krav kan man ställa?
Eftersom det numera är hyfsat fritt att välja besiktningsföretag så borde det vara lätt att hitta någon vettig som testar bilen. Om ni inte tycker om den person som blir utvald är det bara att åka till en annan firma.

Annat var det när det bara fanns SBP. Då hade du inte mycket val.
DayDreamer skrev:Tror att man aldrig kan neka en besiktnings man provkörning utan det blir säkert en 2a på det om inte körförbud :roll:
Du har full rätt att avbryta inspektionen om du vill. Bilen blir inte bessad och får inte nedslag, utan en avbryten besiktning är "som att den aldrig hänt".... Förutom att du inte får pengarna tillbaka då(vad jag vet).
gör inget att växla helt utan koppling på dom där lådorna bara man kommit iväg, och hade hon missat kopplingen när hon skulle iväg så hade det märkts utanför bilen också. brukar själv växla utan koppling med mina volvosar, just för att det är lite kul och se om man lyckas helt utan skorrande :lol:

sen de där med att inte låta bessgubben köra är ju bara svammel, inte hinner dom döda bilen på den korta svängen, däremot är jag alltid med då den åker upp på lyften, låstas vara ruggigt seriös och säger att det ska fixas direkt man kommer hem om dom hittar något bra att veta, då brukar man klara sig utan det på pappret. och så går jag ut och kollar då dom tokvarvar dieslarna, för de behöver dom inte göra gång på gång. och så givetvis kaffet, något ska jag ha för dom där 600 kr dom tar för lb reg fast det är mindre saker att kolla
Provkörningen är obligatorisk och kan inte undvikas. Är man bekymrad får man tala med berörd inspektör och framhålla eventuella specialiteter. Jag har haft lite ont i magen när de ska ge sig på min TL22... det var längesedan nån inom besiktningsbranschen (som jag träffat i alla fall) kände sig hemma på osynkade växellådor, så där blir det lite föreläsning och förbud mot nedväxling. Men en vanlig synkad låda ska nog vem som helst klara.
DayDreamer skrev:Men man kan undvika bromsprovaren om man har för låg bil och inte tar sig upp :lol:. Men då provkör dom ju bilen istället och känner efter om bilen har en tendens till att dra åt ett visst håll.
Med låg bil ska man även försöka undvika lastbilshallen, va inne med bil + släp och fastnade på kanterna till "smörjgropen", vi var tre man som fick den därifrån igen, en körde och en som lyfte i varje framskärm... :oops: :lol:
Både bil och släp passerade dock med blanka papper! ;)
Hilmer skrev:
DayDreamer skrev:Men man kan undvika bromsprovaren om man har för låg bil och inte tar sig upp :lol:. Men då provkör dom ju bilen istället och känner efter om bilen har en tendens till att dra åt ett visst håll.
Med låg bil ska man även försöka undvika lastbilshallen, va inne med bil + släp och fastnade på kanterna till "smörjgropen", vi var tre man som fick den därifrån igen, en körde och en som lyfte i varje framskärm... :oops: :lol:
Både bil och släp passerade dock med blanka papper! ;)
Ja då var bilen låg :lol: :) Det är otroligt när man kommer till besiktningen i en låg bil och den skrapar och tar i man tror att den aldrig ska gå igenom men så nej det blir blanka papper :???: :)
milktrucker skrev:
Magnus-B skrev:För att när bilen besiktas så måste nån annan köra.
Finns regler kring detta, bl a så får inte besiktningsteknikerna köra polisbilarna utan skriftligt tillstånd från polismyndigheten.
Huruvida de får tillståndet eller ej vet jag inte
Menar du varje specifik besiktningsman då? Låter som en j*vla massa tillstånd som ska ut.
En god vän till mig har hand om service på polisens automatlådor ibland, han måste då ut och provköra och har inget speciellt tillstånd.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS