Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av T5an
Varför fick jag service meddelande på airbagen när jag monterade av stereon? Hur återställer man det, för jag antar att där inte är något fel på den eller?
Användarvisningsbild
av Micke_d
Plockade du av batteri polen ? just airbag styrenheten är den som är mest känslig .. så ibland när man tar av batteripolen så kan just airbag lampan börja lysa ... ( felkod ~ intermintent fel låg spänning )
av T5an
Nä det gjorde jag ju inte. Visste inte om att man skulle det. Hmm va gör jag nu? Väntar till nästa service och får de släckt. Men airbagen är väl inte ur funktion?
av Daddan
Ta ALLTID av batteripolen när du jobbar med elektronik!
av Marbas
Kör ner till en volvoverkstad, säg att du vill släcka airbaglampan utan felsökning. Fråga om de har en liten lucka i tidsschemat.

Detta gjorde jag, kostade 20:- till fikakassan...
Användarvisningsbild
av Loner
Micke_d skrev:Plockade du av batteri polen ? just airbag styrenheten är den som är mest känslig .. så ibland när man tar av batteripolen så kan just airbag lampan börja lysa ... ( felkod ~ intermintent fel låg spänning )
Njae, felet här är nog att han rivit i trådarna bakom panelen med batteriet inkopplat. Man skall ALLTID koppla ur batteriet när man fipplar med elen på P2-bilarna. annars får man så himla lätt dessa SRS felmeddelenade som bara går att släcka med mjukvara
av T5an
Loner skrev:
Micke_d skrev:Plockade du av batteri polen ? just airbag styrenheten är den som är mest känslig .. så ibland när man tar av batteripolen så kan just airbag lampan börja lysa ... ( felkod ~ intermintent fel låg spänning )
Njae, felet här är nog att han rivit i trådarna bakom panelen med batteriet inkopplat. Man skall ALLTID koppla ur batteriet när man fipplar med elen på P2-bilarna. annars får man så himla lätt dessa SRS felmeddelenade som bara går att släcka med mjukvara
:oops: vu vet jag iaf. inte varit volvo ägare så länge.. Ska höra med verkstan...
av Knasen
[
Plockade du av batteri polen ? just airbag styrenheten är den som är mest känslig .. så ibland när man tar av batteripolen så kan just airbag lampan börja lysa ... ( felkod ~ intermintent fel låg spänning
Felkoderna sätts pga Canbussen blir bruten när det ligger späning på den, det är inte bara SRS som felkoder finns, utan samtliga enheter som ligger på låghastigheten. Jag tror det är ca 18 felkoder, som är aktiva.

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]