Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Jag är tämligen säker på att det var när V70N kom år 2000 som laminerade rutor gjorde entré hos Volvo.
Många ganska dyra och lyxiga bilar från andra tillverkare saknar än idag detta tillval.

Om man är ute efter inbrottsskyddet är det ju helt meningslöst att lämna bakrutan utan laminering.

Väljer väl ändå laminerat när jag beställer men jag är inte nöjd med olaminerad bakruta. :cry:
Hoppas folket på Volvo PV tar åt sig! :idea:

Hälsningar
Henry
av andersuw
Henry_Fågeljazz skrev:Om man är ute efter inbrottsskyddet är det ju helt meningslöst att lämna bakrutan utan laminering.
Helt meningslöst är det väl ändå inte ur stöldskyddssynpunkt även om det förstås vore bäst med laminerat även bak. Krossar man bakrutan kan man i och för sig ganska enkelt komma åt att stjäla saker ur bagageutrymmet. Men det krävs ju en del akrobatik för att ta sig vidare in i bilen den vägen. Krossar man däremot sidorutan på en dörr kan man ju sedan ganska lätt pilla upp dörrlåset med hjälp av låspinnen.
Användarvisningsbild
av MartinS
Andersuw, blockerat låsläge förhindrar det.
av andersuw
MartinS skrev:Andersuw, blockerat låsläge förhindrar det.
Jag vet att blockerat låsläge gör det omöjligt att öppna dörren med hjälp av handtaget på insidan. Men stoppar det verkligen även upplåsning med hjälp av låspinnen följt av öppning med hjälp av det yttre handtaget?

EDIT: Har nu kollat hur det funkar på min V70 -02 och kan konstatera att du har rätt. När det blockerade låsläget gått in räcker det inte med att dra upp låspinnen. Varken ytter- eller innerhandtag öppnar ändå. Så borde det förstås också fungera. Lite väl enkelt om det bara var att dra upp låspinnen.

Jag noterar för övrigt att Volvos marknadsföring av de laminerade rutorna på S90 och XC90 är lite motsägelsefull. Tillvalet ligger fortfarande under säkerhet, närmare bestämt stöldskydd, i Bygg Din Volvo. Men det kallas numera "Akustik rutor" vilket rimligen måste syfta på komforteffekten (mindre buller i kupén).
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
Olle.H skrev:760 hade laminerad bakruta på sedanerna i varje fall 1987 och 1989. Har själv haft dessa bilar.
Var det alltså laminerat bara i bakrutan, ej på sidorna? Och var detta standard? Eller fanns det laminerat som tillval där man då fick det inte bara på sidorutorna utan även bak?
Användarvisningsbild
av Olle.H
Enligt sonen som studerat detta i detalj via observationer både på skrotar och ute i trafiken så hade alla sedaner 740, 760, 940, 960 och 850 från 1987 till 1993 laminerad bakruta. Aldrig några sidorutor. Jag har en 780 -88 och den har vanlig bakruta. Laminerad bakruta känns igen på många tunna värmetrådar inne mellan de två laminerade glasen.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Dessutom, för att en laminerad ruta verkligen ska vara "ljuddämpande" ska pvb-folien vara av en speciell typ, och glasen ska gärna vara olika tjocka.
Nu är det väl sällan nån biltillverkare som använder sej av såna glas, men kallar man det akustikrutor så...
av andersuw
Olle.H skrev:Enligt sonen som studerat detta i detalj via observationer både på skrotar och ute i trafiken så hade alla sedaner 740, 760, 940, 960 och 850 från 1987 till 1993 laminerad bakruta. Aldrig några sidorutor. Jag har en 780 -88 och den har vanlig bakruta. Laminerad bakruta känns igen på många tunna värmetrådar inne mellan de två laminerade glasen.
Tack! Och vad kan anledningen till att man hade laminerat bara på bakrutan vara? Något med just konstruktionen av bakrutedefrostern?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Nja, det var väl säkert fränt med små trådar bara. Laminerat tenderar dock att separera om det ligger länge i fukt, vilket då också gjorde (vita rosor) och så är det också ohärdat (inom bilglas) vilket gör att de kan spricka, vilket de också gjorde. Kombination av dålig kvalitet och dålig ide kanske b
Koppling föll i golvet

Vanligt fel att slavvylindern vid växell&arin[…]

Volvo V70 årmodell 2000

Provar kanske Corteco och sparar en slant på[…]

Sedan är det så att säkringen klar[…]

Det är en 2013