Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
StefanN skrev:
hokish skrev:
StefanN skrev:Varför kör du värmaren avslagen? Då blir det ju aldrig varmt.

Varför nöta på värmaren i onödan om man klarar sig utan den?
Den drar ju både soppa och slits varje gång den används....

Både morsan å farsan har fått renovera sina värmare och dom är väldigt restriktiva med att köra värmarn i onödan, dock har dom ju bilar där värmarna går automatiskt.

Får pröva mig fram till vilken utetemp motorn klarar av utan att köra värmarn.
-20 är det ju uppenbart att den inte klarar själv.
Den klarar ju inte av att hålla värmen själv, därav extravärmaren. :roll:
När jag håller för rödljus brukar jag varva 2-3000 varv i p. Då hinnar jag exakt temp upp i 80 grad innan jobb (6 km dit).

Iblannd måste jag slå av ventilationen också.
Användarvisningsbild
av apersson850
EjS skrev:När jag håller för rödljus brukar jag varva 2-3000 varv i P.
Det gör inte jag. Det får räcka att folk undrar om jag är tokig. :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Varvar du i läge P med 3000 rpm så har du ingen belastning och motorn vräker igenom 4 kubikmeter svinkall luft per minut, så du kommer kyla ned motorn istället.

Lägg i D när du varvar och håll foten på bromsen så du får lite last på motorn och tempen stiger.
av AndS
Om vi utgår från en diesel med bränslevärmare som standard känns diverse andra metoder för att undvika att köra värmaren mycket märkligt. Hade det funnits bättre lösningar hade inte Volvo monterat värmaren utan enbart haft den som tillval. Men vi är ju olika hur vi ser på saker :wink:
av oldtimersmc
Kul att ligga på 3k med d i
Kunde inte hålla migj

PS kan vidimera att apersson inte är tokig, om någon skulle undra :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
oldtimersmc skrev:Kul att ligga på 3k med d i
Kunde inte hålla migj

PS kan vidimera att apersson inte är tokig, om någon skulle undra :D

Självkart gör ingen det. Men jag tycker frågan om hur lång tid/sträcka det tar att få dieselfemman varm helt saknar enkla svar.

Om motorn är i topptrim och termostaten fungerar som den ska kan man köra 15 mil om det är rejält kallt utan man kommer upp till 88 grader så termostaten öppnar, detta om man kör försiktigt. Värmen som blir kvar i motorn räcker knappt till kupevärmen så till 88 kommer man inte.

Samtidigt, om man trampar gasen i botten och drar en fullgasacc ut på motorvägen 0-150 km/h på en högväxel så motorn får jobba med last utan för högt varvtal så når du 88 grdaer på de 20 sekunder acceleraionen tar.

Så svaret på frågan blir. .mellan 20 sekunder och oändlig tid. Beroende på hur mycket du belastar motorn.
Användarvisningsbild
av EjS
VolvoB20 skrev:Varvar du i läge P med 3000 rpm så har du ingen belastning och motorn vräker igenom 4 kubikmeter svinkall luft per minut, så du kommer kyla ned motorn istället.

Lägg i D när du varvar och håll foten på bromsen så du får lite last på motorn och tempen stiger.
På min Toyota Avensis går den automatisk på högt varv när ventilationen värmar och bilen står still - och det funkar kanon om du kollar på tempmätaren (2.2 diesel).

Det går inte att stänga av förutom att trycka "off" på klimaten.
Användarvisningsbild
av Slasse
Var kontrollerar man det? Är det för kylarvätskan ni menar? Finns det någonstans man kan kika på oljetemperaturen också?

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]