Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har jag också fått det populära felmeddelandet "Strålkastarsystem Funktionsfel Service erfordras" på min XC70.

Jag har aldrig fått det tidigare så jag är lite konfunderat över vad det kan vara. Vad jag kunnat läsa mig till har det varit en hel del modeller som fått programvaran uppdaterad för att lösa detta "fel" men det är bara tidiga modeller vad jag kan se.

Bild

Är det batteriet månne? Ska åka till bilia och kolla felkod. Just nu befinner jag mig i Sälen. Meddelandet dök inte upp igen efter att jag startat om bilen.
En enda gång har jag fått fel på ABL (Automatic Bending Lights) på min bil, direkt efter start. Inte pekade de som de skulle heller.
Stannade motorn och startade om. Har fungerat sen dess, och detta är flera år sedan. Bilen var ganska ny den gången det inträffade.
Jag tycker att det är intressant i detta fallet att bilens xenon aldrig gick igång. Vredet står på auto och eftersom det va ljus ute så tändes bara DRL och p-ljus men kanske är det så att kurvljuset kan lämna ifrån sig en felkod ändå.
Skulle det inte kunna vara så att strålkastaren reagerar på klent med ström vid uppstart.

Dåligt batteri + värmare, fick upp meddelandet tidigare innan byte av batteri.
I min tidigare V70 D5 -09 fick jag ett liknande meddelande nån enstaka gång bland, jag tror att det berodde på låg spänning just vid startögonblicket.

I XC70:in vet jag inte, den har bara gått 290mil och var parkerad i garaget (18º), så någon riktig kallstart var det inte frågan om.

@Lövet , Kanske i den ordningen vi få[…]

Xenon Nivåreglering sensor

Vilken årsmodell? Det är en 2012:a. G[…]

Ooo, gamla minnen. Här är min på […]

Byte expansionskärl

Hej på er! Jag ska byta expansionskärl […]