Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvo 850 AWD
Sista månaden har blivit svårare att få in i ettan.
Står vid rödljus och det är svårt att få in ettan när jag trampar in kopplingen. För vxl väljaren mot ettan, svårt att få in. Sedan för man vxl väljaren mot NEUTRAL och sedan mot ettan, då går det betydligt lättare.

När jag bromsar ned och kommer från exempelvis 5an och skall peta in 2an så märker jag att kuggarna tar i och att spaken flyttar sig med kuggarna.

Lådan är en M47 som har gått ca 18k. Bytte den i fjol, samtidigt som jag bytte kopplingen.

Några ideer?
//Amme
av Matte791
Har själv haft problem med mina växellådor två av fallen har det varit slitna plastlager i växelspaken.i en annan låda så fick jag justera stål bygeln som man lyfter backspärren över i sidled. Du skriver att du bytt koppling min fråga är då om du bytte det lilla lagret i svänghjulet? För annars finns risken att när det börjar ge sig så spelar det ingen roll om man frikopplar för om det går trögt runt driver det med sig ingående axel i lådan och då blir det svårt att få i växlarna men det borde påverka alla växlar. Mitt tips till dig är att försöka lyfta backspärren och föra spaken lite åt vänster när du lägger i ettan o tvåan går de i lättare så flytta stål bygeln under gummidamasken lite åt vänster.
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Detta är ett återkommande problem som oftast uppträder efter att man haft bort växellådan. Felet sitter med största sannorlikhet i de två plastbussningarna med varsin o-ring där växelspaken går ihop med växelföraren från lådan. Man öppnar ju på denna länk när lådan tas ner och då är det lätt att de gamla torrspruckna o-ringarna försvinner.

Jag beskrev utförligt i en tråd här för några veckor sedan hur man byter dessa grejer. Det är jättelätt.

Sedan finns det som sagt justeringsmöjlighet på stålbygeln under damasken, men denna flyttar ju inte på sig av sig själv, så min rekommendation är att alltid kolla länkaget under bilen först. Det brukar lösa problemet.
av Volvo 850 AWD
Många tack för tipsen. Skall kolla upp först med de vita bussningarna och o-ringarna. SKönt om man slipper byta låda igen :)

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]