Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Blev långpass i garaget idag med både motgångar och medgångar. Hela kamremssidan är ren från saker nu, all vätska(förutom spolarvätskan) är tömd, spännaren ihopklämd och låst, kammarna rättjusterade och låsta.

Fun fact: Kamdreven är justerbara hela 2 kugg!

Förresten... Är det dåligt om en löprulle skramlar när man skakar på den? :lol: Kan inte sätta fingret på det, men det känns lite som att den inte hade speciellt lång tid kvar innan totalhaveri :roll:

edit: ah just det, någon som har instruktionsbok till dessa vagnar och kan påminna mig om hur mycket kylarvätska det är i systemet? :P
Lucif3r skrev:Blev långpass i garaget idag med både motgångar och medgångar. Hela kamremssidan är ren från saker nu, all vätska(förutom spolarvätskan) är tömd, spännaren ihopklämd och låst, kammarna rättjusterade och låsta.

Fun fact: Kamdreven är justerbara hela 2 kugg!

Förresten... Är det dåligt om en löprulle skramlar när man skakar på den? :lol: Kan inte sätta fingret på det, men det känns lite som att den inte hade speciellt lång tid kvar innan totalhaveri :roll:

edit: ah just det, någon som har instruktionsbok till dessa vagnar och kan påminna mig om hur mycket kylarvätska det är i systemet? :P
Hehe ja när det är maracas av löprullarna så är dom rätt så slut :lol:

Det är runt 7 liter som går i kylsystemet :)
Henkek skrev:Skaffa en kylvätskepåfyllare på biltema så slipper du luft i systemet plus att den fyller hela systemet till rätt mängd då är de bara stänga kranen :)

Det är självluftande system på dessa, så det behövs inte.
DayDreamer skrev:Det är runt 7 liter som går i kylsystemet :)
Okej.... Crap :D köpte bara 3l koncentrerad glykol. Nåja, 1l mindre vätska tar man sig till affären med iaf så man kan köpa en liter till.
White skrev:Jäkla tur att inte löprullen havererat då. :-O)
Heh, ja det kan man minst sagt säga :roll:

Hade ett h-e innan jag fick bort den... Började givetvis med att torx-bulten blev rund..............
Många svordommar senare så kom jag på att ok, jag byter bara hjulet från det nya fästet till det gamla.... HEPP! Inte det heller... Gamla fästet är inte gjort som det nya, så bulten på baksidan bara snurrade... Givetvis fick man inte ens in ett finger för att hålla emot heller, då kåpan är ivägen...
"Aja, får väl fortsätta riva ner allt annat(spec. vattenpumpen) så kanske man kommer åt".. Så rev ner allt annat, men tyvärr måste spännrullen bort för att få bort kåpan >_>... Så den fick tyvärr offra halva livet. När den väl var borta så gick det utmärkt att hålla emot och få bort rullen, lite plåster på såren iaf.
Stod och glodde på den kvarvarande delen en stund... Tänke sen "jag ska f-n prova och se om man kan få tag med rörtången"... Och tror ni inte på f-n att det gick!
Så nu kan jag äntligen byta hela fästet och inte bara rullen! Vilken enorm lättnad det var :D

Seeeen skulle jag ta bort oljetermostaten.... Ena torxen lossnade så fint så..... Den andra var ungefär som att försöka skruva aluminiumfolie... Och eftersom jag gav upp med remhjulet så finns det inte en suck att man kan komma åt och kapa ett snitt i den heller, eller komma åt med rörtången....... Ugh.... Det räknar man inte direkt med en skruv som är samt har varit dränkt i olja flera år....
Har aldrig hatat torx så mycket som jag gör nu :lol:

Nåja, upptäckten av dom miserabla löprullarna och dom felsyncade kammarna(om än inte mycket) gör hela jobbet värt det iaf, även om det mesta gått skit :P
Ja torx är att ett elände börjar dom bli lite runda så är det kört sen :roll: brukar ta en hammare och knacka in torxhylsan så att den bottnar ordentligt i torxskruven brukar funka rätt bra när man väl kommer åt.

Det var iaf tur att det gick att få bort resterande delen av spännrullen med rörtången :)
Lucif3r skrev:
Hade ett h-e innan jag fick bort den... Började givetvis med att torx-bulten blev rund..............
Många svordommar senare så kom jag på att ok, jag byter bara hjulet från det nya fästet till det gamla.... HEPP! Inte det heller... Gamla fästet är inte gjort som det nya, så bulten på baksidan bara snurrade... Givetvis fick man inte ens in ett finger för att hålla emot heller, då kåpan är ivägen...
"Aja, får väl fortsätta riva ner allt annat(spec. vattenpumpen) så kanske man kommer åt".. Så rev ner allt annat, men tyvärr måste spännrullen bort för att få bort kåpan >_>... Så den fick tyvärr offra halva livet. När den väl var borta så gick det utmärkt att hålla emot och få bort rullen, lite plåster på såren iaf.
Stod och glodde på den kvarvarande delen en stund... Tänke sen "jag ska f-n prova och se om man kan få tag med rörtången"... Och tror ni inte på f-n att det gick!
Så nu kan jag äntligen byta hela fästet och inte bara rullen! Vilken enorm lättnad det var :D

Seeeen skulle jag ta bort oljetermostaten.... Ena torxen lossnade så fint så..... Den andra var ungefär som att försöka skruva aluminiumfolie... Och eftersom jag gav upp med remhjulet så finns det inte en suck att man kan komma åt och kapa ett snitt i den heller, eller komma åt med rörtången....... Ugh.... Det räknar man inte direkt med en skruv som är samt har varit dränkt i olja flera år....
Har aldrig hatat torx så mycket som jag gör nu :lol:

Nåja, upptäckten av dom miserabla löprullarna och dom felsyncade kammarna(om än inte mycket) gör hela jobbet värt det iaf, även om det mesta gått skit :P
Det är ett jäkla skit när saker inte funkar som man vill. Gillar ju inte idén att behöva riva halva bilen för att komma åt... :roll:

Ja, torx är ett jävla påhitt! :evil:
Ska bara veta hur mycket svordomar jag skrikit ut när de sitter på lantbruks-maskinerna. Speciellt irriterande är det på pickupen till hackvagnen där hemma. Jag kör ju med myrsyra som konserverings-medel i fodret och det är inte snällt mot bultarna. :roll: Har dock byt ut de flesta mot vanlig bult nu...
  • 1
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 54
Den stora annons-tråden

Rackans trevlig. https://www.bytbil.com/vastra-go[…]

Jag chansade på ET och fälgbredd, det b[…]

Bromsbelägg

Jag köpte ATE till våran v90. Stod ATE […]