Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

volvo244gle skrev:Kort sagt så styr den nya varianten av box bränslepumpen, vattenpumpen och fläkten (?) på plussidan, medan den äldre styr på minussidan.
Såvitt jag kan se stämmer detta bara med avseende på just bränslepumpen där styrningen via stift 13 på CPM ligger på plussidan på den nya varianten men på minussidan på den gamla. För fläkt och vattenpump ser det däremot ut att vara samma lösning för både den nya och den gamla varianten. Plusmatning från stift 11 på CPM (varifrån även bränslepumpen plusmatades i den gamla varianten) och styrning via stift 10 respektive 12 på CPM.
volvo244gle skrev:Väljer man att ha kvar pumpen vid tanken och tänker sig att köra med den äldre styrboxen så krävs det att man drar bak en separat plusledning.
Ja det enklaste är väl att man drar fram en ny ledning från CPM som levererar plus från stift 11 och kopplar om pumpens jordledning så att den ansluter till den befintliga ledningen från CPM, den som går till stift 13.
volvo244gle skrev:Förmodligen var flytten av soppapumpen anledningen till att boxarna gjordes om så att de styrde på plussidan. På nyare varianten är pumpen helt enkelt jordad bak vid tanken och får plusmatning (pulser) via den gula ledningen i värmarens kontakt.
Ja det verkar vara en rimlig förklaring till varför man ändrade styrningen av bränslepumpen: Man slapp därigenom undan med en ledning mellan CPM och pumpen istället för två. Frågan är dock varför man valde att flytta pumpen bakåt, närmare bränsletanken. Har du någon idé om detta?

EDIT: Kanske har svaret på min egen fråga med säkerhets- och miljöaspekter att göra. Om pumpen sitter vid värmaren och bränsleledningen fram till den springer läck av någon anledning läcker det bränsle hela tiden. Om pumpen sitter vid tanken kan det läcka från ledningen fram till värmaren bara när pumpen/värmaren går.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Vilken fantastisk hjälp man får!
Önskar att jag gått med i detta forum tidigare istället för att vara envis och vägra fråga om hjälp med saker... :)
Då har jag ett jättebra alternativ om jag inte lyckas laga min ursprungliga CPM.
Kommer jag åt bränslepumpen från hjulhuset eller från insidan av bilen?
Iphonetomen skrev:Tittade på monteringsanvisningen.
Ser ut som att den sitter under bilen. Får kolla närmare till helgen.
Jag trodde först den satt vid bakhjulet innanför hjulhuset.
Möjligen kan bilderna i länken nedan vara till hjälp om du tänker ge dig på försöket att använda den äldre CPMen tillsammans med din nyare värmare. Kan dock själv inte lämna några garantier för vad som är rätt och fel i några avseenden när det gäller detta. Du får förlita dig på volvo244gle som ju provat hur det funkar i praktiken.

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php ... &start=260
andersuw skrev: Möjligen kan bilderna i länken nedan vara till hjälp om du tänker ge dig på försöket att använda den äldre CPMen tillsammans med din nyare värmare. Kan dock själv inte lämna några garantier för vad som är rätt och fel i några avseenden när det gäller detta. Du får förlita dig på volvo244gle som ju provat hur det funkar i praktiken.

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php ... &start=260
Bilderna är till stor hjälp. Tackar!
Skulle gärna höra om det räckte med att koppla om till bränslepumpen eller om det krävdes andra justeringar av volvo244gle?
När jag tänker efter så kanske det räcker att koppla om soppapumpen. La aldrig på minnet aldrig hur det var, utan la bara ut den gamla och nya härvan, såg vad som behövde göras och skred till verket med kabeltång och lödkolv...

Ska dock ut i garaget imorgon så kan kolla upp det här mer noggrant då! :)
Har provat att dra ny ledning från bränslepump jord till stift 13 och kopplat matning till pumpen från stift 11,
men utan framgång.
Har nollat felkoder med Vida men den vägrar starta. Dyker inte upp några nya felkoder nu.
Hoppar från PÅ till AV i displayen efter någon sekund.
Hade ganska låg spänning i batteriet, så jag laddar det och hoppas på att det funkar.
Iphonetomen skrev:Har provat att dra ny ledning från bränslepump jord till stift 13 och kopplat matning till pumpen från stift 11,
men utan framgång. Har nollat felkoder med Vida men den vägrar starta. Dyker inte upp några nya felkoder nu.
Hoppar från PÅ till AV i displayen efter någon sekund. Hade ganska låg spänning i batteriet, så jag laddar det och hoppas på att det funkar.
Tja, nu vet vi ju i alla fall med säkerhet var felet satt. :-) När det gäller inkopplingen av ersättnings-CPMn borde det funka om du kopplar bort bränslepumpens jordledning, flyttar den befintliga ledningen mellan CPM och pump från pumpens plussida till dess minussida och sedan drar en ny ledning mellan stift 11 på CPM och pumpens plussida. Är det så du kopplat? Möjligen kan pumpen ändå vägra starta om du har för dålig kräm i batteriet. Möjligen skulle det också kunna tänkas vara något kvarvarande strul med kablaget/kontaktstycket i närheten av CPM. Det såg ju ut som det blivit väldigt hett i din gamla CPM och det skulle möjligen också ha kunnat skada kablaget/kontaktstycket.

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]

Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]