Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av refbob
Har en vanlig xc70 nu och tycker den är väl mjuk i dämpare och fjädrar. Blir lite sjösjukekänsla i baksätet. Vad har ni för erfarenhet av Summum kontra Sport när det gäller vardaglig körning och tex med släp/husvagn? Båda alternativen utan nivåreglering.
Användarvisningsbild
av Krollspell
refbob skrev:Har en vanlig xc70 nu och tycker den är väl mjuk i dämpare och fjädrar. Blir lite sjösjukekänsla i baksätet. Vad har ni för erfarenhet av Summum kontra Sport när det gäller vardaglig körning och tex med släp/husvagn? Båda alternativen utan nivåreglering.
Jag tycker inte alls att summum är svampig lr svajig. Jag var otroligt skeptisk, både mot diesel, kombi osv. innan. Har tidigare oftast valt four-c till mina bilar, utom min andra V8:a då jag tog sportchassiet, dvs. styvare fjädring och sänkt från fabrik. Det ångrade jag bittert då ljudnivån steg allt för mycket. Har provat båda chassina i XC70 och skillnaden var betydligt mindre än vad man kan tro. Däremot är Summum betydligt tystare, dvs. mindre vägljud som går upp/in i kupén.

Tog till slut summum med nivåreglering, funkar bra. Ska du dra mycket släp lr husvagn bör man alltid ha nivåreglering.
av Gabriel
Hur skulle något kortare/hårdare fjädrar kunna göra att märkbart mer vägljud går upp/in i bilen, under förutsättning att allt annat på de båda bilarna är samma?
Det är inget jag märkt i de bilar jag kört, har heller aldrig märkt av högre vägljud vid montering av sänkningssatser.
Däcken däremot kan göra enormt stor skillnad.
Användarvisningsbild
av Krollspell
Gabriel skrev:Hur skulle något kortare/hårdare fjädrar kunna göra att märkbart mer vägljud går upp/in i bilen, under förutsättning att allt annat på de båda bilarna är samma?
Det är inget jag märkt i de bilar jag kört, har heller aldrig märkt av högre vägljud vid montering av sänkningssatser.
Däcken däremot kan göra enormt stor skillnad.
Det är skillnad.
av perhall
Klart det låter mer med sportchassi. Man är närmare vägen OCH sättningen är hårdare.
Sen kanske det inte är nån enorm skillnad om man kör med samma hjul och däcken betyder mer för ljudnivån men jag håller helt med om att sportchassi höjer ljudnivån av de två skäl jag angav.
Dramatiskt blev det när jag bytte från en V70 Summum med 17" till en R-Design med 18". Då kom båda de effekterna + Pirelli Zero-ljudet samtidigt...
av Gabriel
Så då skulle alltså xc70 (oavsett sport, momentum eller summum) vara tystare med avseende på vägljud än v70 classic, eftersom xc70 är högre och längre från vägen?

Detta fenomen har jag inte märkt i de bilar jag har kört/åkt, jag anser v70 och xc70 likvärdiga (mycket bra) när det gäller ljudkomfort.
av refbob
Som Teknikensvärd lägger fram det så tycker jag det låter bra! Säljarna hävdar att man inte märker någon skillnad mellan Summum och Sport... Ser att man har pillat på den gamal motorn lite och fått lägre koldioxid-värden. = lägre skatt... Undrar om man gjort något mera på motorn för att den skall tystare och med lite lägre varvtal.
Användarvisningsbild
av Krollspell
Gabriel skrev:Så då skulle alltså xc70 (oavsett sport, momentum eller summum) vara tystare med avseende på vägljud än v70 classic, eftersom xc70 är högre och längre från vägen?

Detta fenomen har jag inte märkt i de bilar jag har kört/åkt, jag anser v70 och xc70 likvärdiga (mycket bra) när det gäller ljudkomfort.
Ja XC70 är tystare, det är bara att åka i dem så märker man skillnaden. Ganska logiskt, kortare och hårdare fjädringsväg gör så klart att buller letar sig upp lättare.

Många tester har även bekräftat detta.

Så här beskrev t ex Expressen XC70 i en test 2015
http://www.expressen.se/motor/begagnade ... olvo-xc70/

Komfort i toppklass
På de vanliga vägarna finns det dock få modeller som slår XC70. Visst kan man tycka att den har lite sävliga vägegenskaper – men komforten är verkligen i toppklass. Bilen upplevs som mjuk och behaglig och ljudkomforten är riktigt bra – frågan är om det finns någon annan bil i den här prisklassen som kan trolla bort buller från grovt underlag lika bra som XC70? Inte troligt.

Auto Motor & Sport 2014 i jämförelse med XC60:
XC70 glider över vägen på ett nästan förbluffande sätt, och även kortare ojämnheter hanteras (för passagerna) omärkligt. I låg hastighet upplevs bilen nästan gungig i sina rörelser, vilket är extremt ovanligt idag. Ingen tysk bil är så här frikostig med stötdämpningen,
och även de mjuka jänkarna är sämre när det gäller exempelvis vägskarvar. XC70 är helt enkelt unik –
och därtill mycket bekvämare än en vanlig V70.

Volvoforumets moderator crumpets har tidigare försökt förklara det enligt följande:

crumpets tis 14 okt 2014, 08:45
Från vägen kommer ett antal frekvenser leta sig upp genom hjulupphängningens totala hårdhet, och sedan kommer de som ligger närmast karossens egenfrekvenser att låta den agera membran, så att du i princip sitter i en högtalare som förstärker dessa. Om hjulupphängningens hårdhet minskar eller ökar kommer de vibrationer som letar sig upp till karossen att förändras, vissa kommer bli starkare och andra svagare. Alltså kan du hamna längre bort eller närmare de frekvenser som ditt golv m.m. förstäter upp, och därmed få en betydligt sänkt upplevd ljudnivå
Senast redigerad av 1 Krollspell, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av EjS
Det beror också på egenfrekvens. Styvare fjedring/ hårdare dämpning gör att chassin har en egenfrekvens som är mer lik vägens frekvens när du kör i vanlig hastighet.

Om du ska filtrera bort vägbuller gäller det att ha så låg fjederkonstant som möjligt vilket man kan få om man lång vandring på fjedern = XC70.

Qed ;)

@Gameburg , Okey tack då vet jag, Rätt[…]

Påfyllningspluggen sitter på framsidan[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Hade du tagit med den motiveringen från b&ou[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (de[…]