Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ghorille
Jag besikta bilen imorse,Volvo V70-05,och fick ombesiktning på Parkeringsbroms vänster ur funktion och svag bromsverkan på höger+2 felkoder P0171 och P042.Sen säger bes.gubben att vänster funka också men så förbannat dåligt att han godkände dom inte.Då undrar jag,om vajern gått av så hade det väl inte varit någon broms alls.När jag provade handbromsen igår så funkade den helt ok.Men när jag åkte hem idag så drog jag spaken ganska långt.Någon som kan hjälpa,inte själpa?Med felkoderna också?
Jag kollade broms beläggen,dom var okej.
av S80D5-02
Handbromsens "belägg" sitter i bromstrummorna på resp. bromsskiva. Så skivan måste bort för inspektion av handbromsbeläggen, att färdbromsbeläggen är ok hjälper inte handbromsen. Men du kanske hade av skivorna?

För övrigt finns en mutter innanför damasken till handbromsspaken man kan justera spänningen med. Sen finns ju mer sällsynta problem som att vajern kärvar i höljet eller en expander i bromstrummorna kärvar.
av Ghorille
S80D5-02 skrev:Handbromsens "belägg" sitter i bromstrummorna på resp. bromsskiva. Så skivan måste bort för inspektion av handbromsbeläggen, att färdbromsbeläggen är ok hjälper inte handbromsen. Men du kanske hade av skivorna?

För övrigt finns en mutter innanför damasken till handbromsspaken man kan justera spänningen med. Sen finns ju mer sällsynta problem som att vajern kärvar i höljet eller en expander i bromstrummorna kärvar.
Jag hade av trummorna och beläggen där var godkända,har inte kollat muttern än,går det att skruva den rätt rejält,ska kolla den sen,har fått så jä..vla ont i ryggen just av och krypa under bilen.Du ska ha tack för du hjälper mej.
av S80D5-02
Det är nästan ett gott tecken att den tar dåligt på bägge sidor, för muttern under damasken reglerar båda sidorna samtidigt. Justermånen är stor där men efterhand som man justerar så krymper den såklart.
av Ghorille
Perra83 skrev:Vad sa besiktningsgubben att felkoderna betyder?
Det var ganska underligt,när jag fråga så sa han att han inte fick tala om det.Kan det stämma?

Lägg upp filen på youtube och länk[…]

XC60 MY27

När blev det 91km på el? 88 va det v&au[…]

Carplay Trådlös adapter

Fick hem min Carlinkit mini ultra 3 idag och den f[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kvali[…]