Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag påpekar direkt att jag inte är super bilkunnig. Det handlar om en hydraulisk koppling och M47 låda (Volvo 740).

Senast jag besiktade bilen så fick jag en kvinnlig besiktningstekniker som var lika lång eller någon cm längre än mig, när jag skulle åka därifrån var sätet så långt bak att jag inte ens kunde trycka ned kopplingspedalen, medans förra gången så var besiktningsteknikern ca 1 huvud längre än mig och jag kunde trycka ned pedalen och åka därifrån utan att justera fram sätet omgående.

Jag förstår naturligtvis att det är bekvämare om sätet är längre bak, men det är ju ingen långresa dom gör i alla fall. Ska jag smörja skenan inför besiktning (om den upplevs som svårjusterad)? Ska jag låsa den med ett hänglås? Kan jag påpeka vid besiktning "justera gärna sätet så du kan koppla vid växling"? Är detta ett problem 1-3 ggr per år eller oroar jag mig i onödan?

Bilen i fråga är viktig för mig.
Perra83 skrev:Va!? Stolen är justerbar i längsled. Gör två markeringar så kan du lätt justera tillbaka stolen till läget som du hade innan bilen besiktas.
Naturligtvis vet jag hur man justerar tillbaka stolen, jag menade om hon efter att ha skjutit bak den tyckte den var seg att skjuta fram eller liknande.

Hon hade uppenbarligen svårt/trögt att få i växel, fast denna bil är lika lättväxlad som en bil av nyare årsmodell.
Jag läste denna artikel: http://www.catdrivertraining.co.uk/driv ... press.html

citat från artikeln: "but another sign to look for is if you find it difficult to engage a gear – this will be because the engine is still partially connected to the gearbox. Any gearchanges in this state could wear out gearbox internals and shorten the life of the clutch."
varför låter ni någon annan köra bilen då?

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det