Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Indalsman
Finns det nån steg för steg beskrivning om hur man rengör VV på 850? Är det nåt som brukar bytas ut vid en sån operation?

Har skaffat mig min första 850 nu och då måste man ju fixa detta problem :)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ett tips och det är byta alla slangarna till vevhusventilationen det går att göra ren dom men efter alla dessa år som dom har suttit på bilen så finns det säkert sprickor i dom. Därför är det lika bra att byta ut dom så slipper du göra om jobbet efter någon vecka bara för att slangen har gått av. Oljefällan kan du ju göra ren beroende på hur skitig den är.
av Indalsman
DayDreamer skrev:Ett tips och det är byta alla slangarna till vevhusventilationen det går att göra ren dom men efter alla dessa år som dom har suttit på bilen så finns det säkert sprickor i dom. Därför är det lika bra att byta ut dom så slipper du göra om jobbet efter någon vecka bara för att slangen har gått av. Oljefällan kan du ju göra ren beroende på hur skitig den är.
Finns det slangsatser att köpa eller är det att köpa slangarna styckevis?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Tycker att det känns dyrt det där packetet på vparts undrar inte nästan om Volvo är billigare.
Jag förstår nog varför inte slangen mellan oljefällan och insuget är med det är ju en slang som passar sugmotorerna sen är det en annan till turbomotorerna plus att MY99 så blev slangen utbytt till stål-rör istället som värms upp av kylvätskan.
av Indalsman
Jag sitter och kollar i Vadis men vet inte riktigt vilken av alla modeller som sitter på min bil.

Bild

Hittade Vparts kit men det stog inte att dom va till 850, dock tidiga s/v70 och dom borde väl vara lika? dom hade ju likadan motor. Sen hade dom ju 2 kit *suck* ett mindre och ett större så då vet man ju inte vilken av dom man ska ha heller.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Denna borde ju passa till din bil http://vparts.se/se/volvo-s70/volvo-s70 ... ensin.html
Vad är det för motor du har i bilen är det en turbomotor?

Här är en bild från VIDA till en 850T5 95-96
Bild

Om du köper grejerna från vparts jag tror att dom ska passa till din bil men någon annan får gärna kolla så att dom med säkerhet gör det. I så fall är det slangen nr6 på bilden ovanför som inte följer med den är lika bra att byta för den brukar att vara tät samt att den går sönder väldigt lätt när den har suttit på bilen sedan den var ny, förutsatt att du har en turbomotor :) .
Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]

Personligen skulle jag ha bytt låsmekanismen[…]

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]

Så vad är vettigt att köra med f&o[…]