Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

chippa för E85.... :roll:

Jag byggde om min dåvarande bil till E85 för drygt 15år sedan så fort vi fick första pumpen i byn.
Kostade 50 kr plus 50 till för kallstarten. sedan körde jag 10 000 mil med bilen på E85 (sparade ca 6 kr/mil) utan problem innan jag sålde den och han körde 5000 innan han sålde vidare.
Polestar ger ju inte automatiskt en ändring i regbeviset, man måste själv besikta bilen med nya effekten, och i regbeviset står det fortfarande original, 286hk.
Efter att man varit till bilprovningen med Volvos nya intyg så kommer det sen nya regpapper där den nya effekten står.

Det enda bilprovningen gör är att knappa in Volvos (Polestars) effektuppgifter, klart.
NotoriousOLW skrev:Här är en som är ny i forumet.

Jag undrar om det finns nåt sätt att se om ens V70II är chiptrimmad och i så fall vilken firma som har gjort mjukvaran? Jag har hittat ett objekt som jag är intresserad av, den ska enligt uppgift ha något chiptrim men det finns ingen info om vad för sort.

Om det inte går att få fram vilket trim som finns, ska man avstå ett köp eller är alla på marknaden förekommande trim "safe" (alltså där bara mjukvaran är ändrad, ingen ny/annan hårdvara i bilen)?
Jag har i dagsläget en SAAB 9-5 som jag fick ny mjukvara i som var gjord av en hemmapulare. Finns motsvarande för V70II eller är motorstyrningen såpass komplicerad att ingen privatperson lyckats knäcka koden och gjort eget mjukvara?

Det jag tänker är att om det bara finns trim från etablerade firmor att tillgå så kanske det inte spelar så stor roll om det inte går att ta reda på exakt härkomst men om det finns möjlighet att det är "Jompa på hörnet" som flashat in ett av sina experiment trim så bör jag kanske passa mig för bilen?

(PS. Jag valde att lägga tråden här trots att det finns en separat Trim-undergrupp då det var en specifik fråga som bara gäller för S80N/V70II. Om det är feltänk från min sida så ber jag mod lägga tråden rätt)
Jag skulle satsa på Polester, om inte skulle jag välja Bsr som är seriösa och även lämnar 2 års garanti. Vad jag förstått kan Volvo inte se att bilen varit trimmad när du sen avinstallerar trimmet, det man tydligen kan se är att det blivit en "ny återställningspunkt" i mjukvaran, men inte exakt vad som gjorts.

Du kan googla på internet och söka, du kommer att finna väldigt få, knappt någonstans där du läser att någon haft strul lr problem med sitt chiptrim.
Med regbeviset menar jag förstås fordonsfråga över internet, bara så vi tänker på samma sak. https://fordonsfraga.transportstyrelsen ... anguage=sv Men ja, det var lite av en long-shot från min sida. Många bilar verkar inte få polestar-siffrorna i reg.beviset. KAnske kan inverka negativt på försäkringskostnaden om man är yngre? (är man förresten inte tvungen att rapportera in trimmet, "egentligen"? Effektökningar och sånt måste väl registreras rent formellt...?)
Schmoyoho skrev:Med regbeviset menar jag förstås fordonsfråga över internet, bara så vi tänker på samma sak. https://fordonsfraga.transportstyrelsen ... anguage=sv Men ja, det var lite av en long-shot från min sida. Många bilar verkar inte få polestar-siffrorna i reg.beviset. KAnske kan inverka negativt på försäkringskostnaden om man är yngre? (är man förresten inte tvungen att rapportera in trimmet, "egentligen"? Effektökningar och sånt måste väl registreras rent formellt...?)
Det kommer att synas på "fordonsfråga över internet", dvs. bilens reg nr om du åker till Bilprovningen med intyget, tar ca 1 vecka.

Jag tror inte, utan att vara säker, att det påverkar några kostnader. Dessutom garanterar Polestar (och andra tillverkare) att det inte påverkar bilens utsläpp, förbrukning etc.
Lite utsvävningar gällande E85 och annat. Tack för svaren men det är OT.

Frågan var om det går att avgöra om en bil är chippad eller ej utan att ta den till verkstad/leta upp kvitton från trimfirma. Svaret verkar vara att det inte går. Bilen i sig ger ingen konkret ledtråd att den är trimmad eller ej?!

För Polestar-trim gäller att Bilprovningen måste göra en kompletterande besiktning för att det ska tas upp i regbeviset. Det kostar 640:- extra om jag inte missminner mig. Det är alltså inget som sker per automatik efter att en Polestar-trimning är gjord.

I en utopisk värld skulle jag vilja ha en Polestar-trimmad bil som är regbesiktad och har alla papper. Vad frågan egentligen gällde var om det på ett enkelt sätt gick att se om bilen var trimmad eller ej.
Det borde kunna gå att se om den är trimmad (med mjukvara, ej fulbox) via VIDA eller liknande.
När jag hade inne min på service senast ringde verkstaden upp mig och frågade om jag ville ha in senaste uppdateringarna. De hade alltså sett att det var annan mjukvara i den och ringde och frågade eftersom det fanns en risk att "min" mjukvara skulle skrivas över vid uppdateringen och trimmet skulle försvinna.

Däremot går det nog inte att luska ut vems mjukvara det är i bilen.
Polestar har hela tiden haft full support från Volvo och tillgång till utvecklingskunskap, dvs de har 100% koll på hur olika parametrar påverkar. Och det är Volvo som tagit fram nya typintyg så att du kan reg.besikta bilen med nya effektsiffror, ingen annan har pengar eller möjlighet att göra det. Och de senaste som hände förra året var, citat:
"Juli 2015 sålde Christian Dahl Polestars prestandaavdelning till Volvo Personvagnar, i köpet ingick även namnet Polestar. Kvar i Dahls ägo är racingavdelningen som i samband med affären bytte namn till Cyan Racing"
Så det som sitter i Polestaroptimerade bilar kan man se som Volvo standard.
AndS skrev:Polestar har hela tiden haft full support från Volvo och tillgång till utvecklingskunskap, dvs de har 100% koll på hur olika parametrar påverkar. Och det är Volvo som tagit fram nya typintyg så att du kan reg.besikta bilen med nya effektsiffror, ingen annan har pengar eller möjlighet att göra det. Och de senaste som hände förra året var, citat:
"Juli 2015 sålde Christian Dahl Polestars prestandaavdelning till Volvo Personvagnar, i köpet ingick även namnet Polestar. Kvar i Dahls ägo är racingavdelningen som i samband med affären bytte namn till Cyan Racing"
Så det som sitter i Polestaroptimerade bilar kan man se som Volvo standard.
Polestar har inte ens varit i närheten av mjukvaran. Det är volvos egen mjukvara till 100% som utvecklats av volv själva i sitt eget motorlabb. Polestar har bara varit målvakt och lånat ut sitt namn.
berrabus: intressant. Jag tänkte just säga att man /inte/ kan se vilken version av olika mjukvaror man redan har installerat i VIDA och att man således inte skulle kunna ta reda om den är trimmad genom ett verkstadsbesök (annat än att på sin höjd kanske kolla om polestar är inlagt).

TS: Tycker det låter som en varningsklocka att säljaren inte själv vet hur bilen är trimmad. Men för att svara på din fråga: nej, du kan inte ta reda på om den är trimmad om du a) inte har kvitton b) inte kan besöka en verkstad c) säljaren inte vet d) det inte är en högre effekt i registreringsbeviset än vad den motorn ska ha för den årsmodellen

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]