Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hokish
StefanN skrev:Varför kör du värmaren avslagen? Då blir det ju aldrig varmt.

Varför nöta på värmaren i onödan om man klarar sig utan den?
Den drar ju både soppa och slits varje gång den används....

Både morsan å farsan har fått renovera sina värmare och dom är väldigt restriktiva med att köra värmarn i onödan, dock har dom ju bilar där värmarna går automatiskt.

Får pröva mig fram till vilken utetemp motorn klarar av utan att köra värmarn.
-20 är det ju uppenbart att den inte klarar själv.
av hokish
Ehec skrev:
hokish skrev:Nån som har koll på vad motortempen ska vara under normal körning?
V70 2.4d my10

Tycker den är ruskigt låg. Runt 67 grader bara....förbränningen kan ju inte bli optimal vid den tempen?
-20 ute.

När öppnar termostaten?

Är ju van vid 88 grader å över från tidigare bilar.
Hur ser/mäter du temperaturen?

En obd-läsare som jag kopplar upp telefonen på via wi-fi och kör appen OBDfusion för iOS.
av AndS
Finns ju anledning att Volvo installerar värmaren då den blir kostnadsdrivande för dem och påverkar prisnivån speciellt för mängden förmånsbilar.
Eller så kan man ju säga "min värmare fungerade när jag skrotade bilen pga att jag inte använde den" :wink:
Ungefär som när vi på 70-talet extraknäckte med att rekonditionera begagnade bilar på kompisens fars bilfirma. Där kom det in bilar med överdragsklädsel där ägarna aldrig sett originalet mera än vid köpet då den åkte på vid leverans. Även rena rosthögar med ny klädsel var inte ovanligt.
Ursäkta offtopic inlägg.
Användarvisningsbild
av Ehec
hokish skrev:
Ehec skrev:
hokish skrev:Nån som har koll på vad motortempen ska vara under normal körning?
V70 2.4d my10

Tycker den är ruskigt låg. Runt 67 grader bara....förbränningen kan ju inte bli optimal vid den tempen?
-20 ute.

När öppnar termostaten?

Är ju van vid 88 grader å över från tidigare bilar.
Hur ser/mäter du temperaturen?

En obd-läsare som jag kopplar upp telefonen på via wi-fi och kör appen OBDfusion för iOS.
Ah! Jag trodde först att du kommit på något sätt att läsa av den från bilens egna instrument. :wink:
Användarvisningsbild
av StefanN
hokish skrev:
StefanN skrev:Varför kör du värmaren avslagen? Då blir det ju aldrig varmt.

Varför nöta på värmaren i onödan om man klarar sig utan den?
Den drar ju både soppa och slits varje gång den används....

Både morsan å farsan har fått renovera sina värmare och dom är väldigt restriktiva med att köra värmarn i onödan, dock har dom ju bilar där värmarna går automatiskt.

Får pröva mig fram till vilken utetemp motorn klarar av utan att köra värmarn.
-20 är det ju uppenbart att den inte klarar själv.
Den klarar ju inte av att hålla värmen själv, därav extravärmaren. :roll:
av oldtimersmc
hokish skrev:
oldtimersmc skrev:Ja med den info som TS ger så kan man inte avgöra ett skit. Kör du en längre sträcka (några mil) utan tillsattsvärmaren på så skall den ändå gå upp till full motortemp ca 90c
Med tillsattsvärmaren på så skall den lätt vara varm efter 1mil
Vad vill du jag ska skriva? Normal körning är ju till och från jobbet för dom flesta av oss...

I mitt fall är det två mil motorväg till jobbet.

-22 idag och från jobbet där han stått i värmare hela dagen(motortemp 23grader vid start) så gick den aldrig över 67 grader på hela sträckan hem.
Tillsatsvärmaren avslagen.

Även med värmaren på tycker jag det är dålig temp, runt 80 grader steg den till när jag slog igång under körning.

Iofs så är det ju ett problem på nyare dieselmotorer det där med motortempen.
Ok det är ju en flytande gräns har haft mellan 16 och 0 mil till jobbet well 2mil enkel resa antar jag testa att köra med värmaren på för att se skillnaden för det kan vara så att du har ett felaktigt termostat på din bil.
av mattish
Jag tycker det är bättre att slita på värmaren än att motorn i bilen slits i onödan för att ägaren har varit för rädd om sin värmare... Men det är bara jag.. :roll:
av mortimer
Den här tråden vävs ju in lite i huruvida man ska ha tillsatsvärmaren på Auto eller ej. Jag har alltid kört den på Av och kör istället igång den manuellt när det är kallt ute o jag ska köra annat än runt kvarteret. Avgörandet måste lite i utetemp och sträckan man kör.
En god policy borde vara att ha den i Auto kanske när tempen ligger på -5 eller kallare och då ta smällen av de eventuella få korta sträckor (runt kvarteret) som man kär vid de tillfällen.
av AndS
mortimer skrev:Den här tråden vävs ju in lite i huruvida man ska ha tillsatsvärmaren på Auto eller ej. Jag har alltid kört den på Av och kör istället igång den manuellt när det är kallt ute o jag ska köra annat än runt kvarteret. Avgörandet måste lite i utetemp och sträckan man kör.
En god policy borde vara att ha den i Auto kanske när tempen ligger på -5 eller kallare och då ta smällen av de eventuella få korta sträckor (runt kvarteret) som man kär vid de tillfällen.
Jag har den alltid i auto och vid kortare körsträckor där jag kommer att åka vidare inom närmaste halvtimman så slår jag manuellt På värmaren innan jag stannar motorn, då fortsätter brännaren att värma motorn och kupe. Vid nästa start har jag både varm motor/kupe och minimerar antalet start/stopp av värmaren.
Den manuella starten kopplas sedan bort med automatik någon minut/minuter efter man startat bilen.
Gör mig inget om den skulle förbruka lite extra diesel då motorn "mår bättre" och så även jag av varm kupe. :wink:
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag provade utan värmare vid något tillfälle, när det var ungefär -10°C, bara för att se skillnaden. Kollade också kylvätsketemperaturen via OBDII-läsare och en app i telefonen.

Det tog drygt 10 km innan värmen kändes OK i kupén, och nästan 15 km innan motorn var riktigt varm, alltså vid de 88°C som den ligger på sommartid.
Med värmaren aktiv värmde den vettigt efter två km och var själv varm efter tre.

Så visst behövs värmaren för att motorn ska komma upp i rätt arbetstemperatur inom en rimlig tid.

Hur långt kommer man med en hybrid som har […]

Ser att du har en 2021, och då har du bara &[…]

Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]