- tor 28 jan 2016, 23:24
940- 92. 28 k.mil med originalgenerator. Har ett Biltema ladd instrument i cig. uttag med röd-gul-grön diod. När jag startat så lyser den rött. För att få den till att ladda måste jag rusa motorn och den slår direkt om till gul-grönt - lite olika beroende på hur stor belastningen är och laddar sen så länge motorn är igång. Om man inte rusar motorn så den inte börjar ladda utan kör på rött-gult drar den ur batteriet och motorn dör så småningom. Har hänt min fru (vem annars?) Helt utan belastning blir det grönt = 13,8 V. Har provat olika regulatorer. Nya Biltema och flera beg. Bosch med bra kol. Alla fungerar lika dant. Nytt batteri, ingen skillnad. Har kollat Biltema diod instrumentet i ett labb aggregat och det visar rätt. Efter att sökt i detta forum + många andra har jag blivit tippsad om korroderade kablar och anslutningar. Har kollat allt i motorrummet. Bytt jordkabel, kört generatorplus direkt mot batteriet och pluskabel direkt mot anslutningen (röd, klen kabel för magnetiseringen) som kommer från laddningslampan i centralinstrumentet. Ingen förbättring.
Svårt att kolla kablarna vid startmotorn. Pluskabel från batteri och generator är ju sammankopplade där, men tycker jag uteslutet fel där. Regulatorns anliggning mot "fjädrande tunga" inne i generatorn är väl rengjord och har normalt motstånd (=kraft)
Någon som kan förklara varför man måste varva 3-4 tusen varv för att den skall börja ladda och sen laddar okey så länge motorn är igång?
Om det varit tvärtom hade jag begripit det bättre - kunde varit ojämn kollektor. Lågt varv bra anliggning, högt varv dålig anliggning.
Edit: Efter att sovit på saken: Det är naturligtvis någon diod inne i generatorn som beter sig konstigt eller hur?
Svårt att kolla kablarna vid startmotorn. Pluskabel från batteri och generator är ju sammankopplade där, men tycker jag uteslutet fel där. Regulatorns anliggning mot "fjädrande tunga" inne i generatorn är väl rengjord och har normalt motstånd (=kraft)
Någon som kan förklara varför man måste varva 3-4 tusen varv för att den skall börja ladda och sen laddar okey så länge motorn är igång?
Om det varit tvärtom hade jag begripit det bättre - kunde varit ojämn kollektor. Lågt varv bra anliggning, högt varv dålig anliggning.
Edit: Efter att sovit på saken: Det är naturligtvis någon diod inne i generatorn som beter sig konstigt eller hur?