Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1042808
940- 92. 28 k.mil med originalgenerator. Har ett Biltema ladd instrument i cig. uttag med röd-gul-grön diod. När jag startat så lyser den rött. För att få den till att ladda måste jag rusa motorn och den slår direkt om till gul-grönt - lite olika beroende på hur stor belastningen är och laddar sen så länge motorn är igång. Om man inte rusar motorn så den inte börjar ladda utan kör på rött-gult drar den ur batteriet och motorn dör så småningom. Har hänt min fru (vem annars?) Helt utan belastning blir det grönt = 13,8 V. Har provat olika regulatorer. Nya Biltema och flera beg. Bosch med bra kol. Alla fungerar lika dant. Nytt batteri, ingen skillnad. Har kollat Biltema diod instrumentet i ett labb aggregat och det visar rätt. Efter att sökt i detta forum + många andra har jag blivit tippsad om korroderade kablar och anslutningar. Har kollat allt i motorrummet. Bytt jordkabel, kört generatorplus direkt mot batteriet och pluskabel direkt mot anslutningen (röd, klen kabel för magnetiseringen) som kommer från laddningslampan i centralinstrumentet. Ingen förbättring.
Svårt att kolla kablarna vid startmotorn. Pluskabel från batteri och generator är ju sammankopplade där, men tycker jag uteslutet fel där. Regulatorns anliggning mot "fjädrande tunga" inne i generatorn är väl rengjord och har normalt motstånd (=kraft)
Någon som kan förklara varför man måste varva 3-4 tusen varv för att den skall börja ladda och sen laddar okey så länge motorn är igång?
Om det varit tvärtom hade jag begripit det bättre - kunde varit ojämn kollektor. Lågt varv bra anliggning, högt varv dålig anliggning.

Edit: Efter att sovit på saken: Det är naturligtvis någon diod inne i generatorn som beter sig konstigt eller hur?
#1042875
En sådan enkel sak som remmen, är den ordentligt spänd? Är rem och remskivor i gott skick? Är remskivan på generatorn sliten så kan remmen bottna i remskivan och då kan man spänna remmen tills f--n avlöser en utan att det slutar slira. Remmen "skriker" inte i detta fall, annars får man ju "skriket" som varning när remmen är för lös.
Har du kollat spänningen på batteriet? det kan skilja mer än 1V mellan ciggutaget och batteriet. Det är "spänningsfall" p.g.a lång väg och många kabelskor. På min fick jag bort just 1V genom att göra rent och smörja in kablarna som sitter på skruven på batterikabelskon. Den ena av dom (jag har 2 st) går till en kopplingsplint vid A-stolpen höger sida och sedan går en vidare till 30-skenan i elcentralen och en till tändlåset. Därifrån går då en kabel till 15-skenan i elcentralen. Jag flyttade kabeln till cigguttaget till en säkring på 30-skenan i stället och fick ner spänningsfallet till 0,3V. Är allt Ok på din bil och du har ett spänningsfall på 0,3V så har du 14,1 på batteriet, och det är ju helt Ok

Mvh
Lennart

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]