Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Tolkar vad är det?? Har aldrig hört talas som det. Själv brukar jag släppa på spännrulle till kamremmen och köra på startmotorn tills remmen hoppar av :lol: :-~

Självklart så ska man ju använda tolkar undrar om dom senare motorerna med VVT är känsligare om kammarna står fel :???:. Får hoppas att dom kammarna står rätt på min det var ju ändå ett volvoföretag som gjorde bytet kommer inte ihåg vad företaget heter det var något konstigt namn så man är lite skeptisk (HMM)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
VVT'arna har nog lite lättare i den form att VVT'n faktiskt kan kompensera för halv-taskig inställning, till en viss gräns. Dock blir det ju ändå fel då VVT'n inte fungerar som den ska. Så, fel är ju fel, oavsett motor.
VVT'arna är ju dock bökigare att nolla, iom att man måste nolla själva VVT'n också.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja lite klarar den ju att kompensera men det är som du säger fel kammarna ska stå exakt rätt för att VVT ska fungera så som den är tänkt till att göra.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja just det, passade ju givetvis på att kolla över rotorn och fördelaren när jag ändå tog bort dom. Har ju haft dom några år nu. Ser fortfarande fräsha ut. :)
Lite svart på mitten-stiftet, och 1-2 hack på rotorn, ingen olja, fukt eller sot fanns i fördelaren, så dom delarna går några år till :-)-)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja fördelaren och rotorn det är en sak som har hängt med i många år det.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Tar och kastar upp lite bilder nu på vad som hänt.

Börjar med bild på fördelare samt rotor:
Bild
Oljan på kanten av fördelaren är efter mig, och är inget läckage :P

Bild

Så här avslutades dag 1:
Bild

Dag 2:

Så här mycket plats har man vid insuget:
Bild

.... Och så här mycket plats har man när man tar bort fläkten:
Bild

Fläkten sitter endast med 2 skruvar enl. bild, och dras rakt uppåt:
Bild

Och så här mycket plats har man utan insuget(suddig bild, deal with it):
Bild

Startmotorn avplockad:
Bild

... Och här ska vevaxellåsningen stickas in:
Bild
Det är en vanlig insexnyckel, modell större. Tror dock dom flesta bitsatser innehåller den.
Föreslår även att passa på att rengöra/putsa plusmatningen från generator till startmotorn här, när allt ändå är nerrivet

En fin sak är att biltemas kamlåsningssats inkluderar verktyg för multiremspännaren, inkl. låspinne. 85x70 med gamla motorn har ett skumt fyrkantigt hål och kräver därmed specialverktyg för att lossa.
Här har jag även slitit bort styrboxlådan.

Bild

Det börjar bli en hög delar... Sen ska man få ihop allt igen också :lol:
Bild

Så, det var allt jag hade bilder på. Utöver bilderna har jag slitit bort multiremmen* och hissat upp bilen och plockat bort höger framhjul, och gått bet på den där j-a vevaxelmuttern. Idag tror jag jag tar en vilodag och tjurar över den där muttern. (S)

*kom faktiskt ihåg att dokumentera hur remmen var dragen ;) Är många som bara sliter bort remmen, och sen grinar över att nya remmen inte passar för att dom drar den fel. Det finns flera olika dragningar på dessa bilar. Varför vet jag inte, men så är det iaf.
Ja här har du hunnit med en hel del faktiskt, ser att expansionskärlet har sett bättre dagar ser ut att vara alldeles svart. Ja hade du haft mutter knackare så hade muttern varit borta för länge sedan det svåraset blir ju att få tillbaka den sen för den ska ju dras rätt så hårt.
  • 1
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 54

Jag plockade bort plastskydden för trösk[…]

Acproblem Volvo 940 -98

Funderar lite på risker med att åka r[…]

Har tyvärr ingen multimeter.

Fel centerhögtalare?