Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvoo945
Har problem med min 940.

På jämn eller lätt gas hackar den rätt mycket, ungefär som att köra på för hög växel. Ojämn tomgång också, närmsta liknelsen är nog en gammal träbåt..

Går bra vid gaspådrag eller om man släpper gasen och bara rullar. Inte märkt av något annat problem.

Vad kan det vara tro?
Bilen är välservad? Bytt olja, filter, tändstift, luftfilter och bränslefilter?
Kolla alla slangarna efter sprickor och skador.
Spraya startspray över insugspackningen för att kolla läckor.
Du får säkert fler tips av andra.
sicnarf skrev:Bilen är välservad? Bytt olja, filter, tändstift, luftfilter och bränslefilter?
Kolla alla slangarna efter sprickor och skador.
Spraya startspray över insugspackningen för att kolla läckor.
Du får säkert fler tips av andra.
Bytte allt utom stift i somras, vet inte hur gamla stiften kan vara.

Insugspackningen kollade jag med startspray för någon månad sedan vid ett annat problem.

Ska kanske tillägga att jag tror problemet började när jag bytte bränslerelä, men det var precis samma som satt på innan fast ett sprak nytt.

Den drar onormalt mycket bränsle också, runt 1,4-1,6 l/mil mest småkörning. Om det kan ha något samband.
Det är inte så att det ät varvtals bundet, hade en 745 som började rycka vid 1200 varv för att sedan försvinna och återkom vid 1800-2000 varv, visade sig att det var tändmodulen ,verkstaden kopplade upp den mot någon mätare som mäter hur den uppförde sig i bilen och den dippade vid varvtalen jag skrev,men var stabil där i mellan, bytte modulen sen var rycken bort blåsta.kan vara den som spökar för dig
Vilket stöder min "tes" att man (nästan) alltid ska börja med det enklaste, billigaste när man får problem. Det påminner mig om slutet på -60-talet när elektronisk bränsleinsprutning började bli vanligare (VW 1600). Så fort en sådan bil krånglade så sade många verkstäder det kan inte vi, den har ju insprutning. Många tänkte inte på att dom hade tändstift och brytare precis som alla andra bilar. Det blev värre i mitten/slutet av -70-talet när dessa motorer blev slitna och började dricka mycket bensin och spä ut oljan vintertid (vakuumstyrd bränslebox). Det fanns folkvagnar som jag bytte olja på flera ggr varje vinter "på den tiden"...

Mvh
Lennart

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)