Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daniel73
andersuw skrev:
Daniel73 skrev:Dom krafter som däcket fångar upp i sidostabilitet måste ta vägen någonstans.
I detta fallet in i hjulupphängningen och bussningar vidare in i karossen där vi märker det i form av g-krafter där vi sitter.
Inom rimliga gränser innebär en skillnad i sidostabilitet bara en skillnad om hur länge det dröjer innan kraften måste tas upp av hjulupphängningen vid exempelvis en kraftig sväng.
Fast energin som omvandlas till friktionsvärme är "borta" hasar inte däcket mot asfalten går den vidare.
Om det blir någon skillnad värd att ta i beaktning tror jag inte men mer kraft måste absorberas av hjulupphängningen om däckens grepp skickar den dit.
av andersuw
Daniel73 skrev:Fast energin som omvandlas till friktionsvärme är "borta" hasar inte däcket mot asfalten går den vidare.
Om det blir någon skillnad värd att ta i beaktning tror jag inte men mer kraft måste absorberas av hjulupphängningen om däckens grepp skickar den dit.
Ja fast i det fall vi talar om (StefanNs exempel med 235/40 R18 kontra 235/35 R19) tror jag inte däcket med högre profil är mer benäget att hasa än det med lägre profil. Greppet bör vara väsentligen detsamma förutsatt däcken har samma egenskaper så när som på profilen och innerdiametern.
av Kneecap
andersuw skrev:Men det finns ju alltid någon liten risk för att det skulle kunna bli något strul om man kört med "fel" dimension vid garanti- eller försäkringsanspråk.
Tror inte något försäkringsbolag eller volvo skulle säga något med 17" 205mm på bilen. Anledningen till att dom typade in den till miljöbilarna är för att 225 rullar för tungt för att bilen ska klara miljökraven, men som kund vill du kunna köpa 17" till bilen utan att hamna utanför miljöbilsklassningen. 18" på en Drive som nybil gjorde att miljöbilsklassningen försvann om jag inte har hört hel fel. Dock är det en enkel sak för handlaren att lösa, hjulen monteras helt enkelt på efteråt.
av andersuw
Kneecap skrev:Tror inte något försäkringsbolag eller volvo skulle säga något med 17" 205mm på bilen.
Även jag tror att risken är liten. Men man vet aldrig.
Kneecap skrev:Anledningen till att dom typade in den till miljöbilarna är för att 225 rullar för tungt för att bilen ska klara miljökraven, men som kund vill du kunna köpa 17" till bilen utan att hamna utanför miljöbilsklassningen.
Nej så enkelt är det inte. Miljöbilsvarianten av min bil (V70 D4 -15, ej AWD) är också typgodkänd med 225/50 R17 och kunde fås med den dimensionen från fabrik. Så det var inte nödvändigt att låta typgodkänna den med 205/55 R17 bara för att miljöbilsköparna skulle få möjlighet att sätta 17-tummare på bilen.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
börne skrev:Herre gud... Folk har bytt hjul hit & dit så länge jag kan minnas, varför denna hysteri om rätt eller fel dimension. Så länge rullomkretsen är ok så dit med snygga fälgar :-)-)
:-)-)

Tur att man valde till 19" från fabrik på Volvon 8)
Användarvisningsbild
av börne
Bara man inte gör så här... det var inte snyggt :-O)

Såg den idag & kunde inte låta bli att sno en bild av den, tänkte på denna tråden, men jag skulle tagit rakt från sidan, då såg dom ännu mindre ut.
Bilagor
IMG_4874.JPG
IMG_4874.JPG (807.19 KiB) Visad 225 gånger

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]