Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daniel73
Tja, toyota bilen (vill minnas att det var en hiace) funkade felfritt med mindre greppsäkra däck.

Min spontana gissning är att 235/40/19 har bättre väggrepp än 235/40/18, varför tror du egenskaperna skulle vara lika?

Skoda löste det med sänkt total ikt dvs mindre last.
Bara dom stora fälgarna krängde däcken.

Tydligaste exemplet är ändå xc70 som uppenbart fungerar dåligt med för bra sidgrepp i däcken.

Varför tror du jag vet varför volvo väljer att inte typgodkänna vissa uddadimentioner?
Kostnadsskäl kanske?

Volvo sitter inte och föreskriver saker i onödan, däcktryck är ett annat exempel.
Dom sitter inte vid fikabordet med en tärning när man ska specificera däcktryck.
Omfattande mätarbete och testkörning ligger bakom.
av andersuw
StefanN skrev:Det är ju bara några mm som skiljer i omkrets mot original, kommer inte ta i nånstans.
Några millimeter? Jämfört med 235/40 R18, som bilen är typgodkänd för, skiljer det ca 8 cm i omkrets. Tittar man istället på radien, som är av större intresse när det gäller risken för att det tar i någonstans, skiljer det ca 12,5 millimeter.
Användarvisningsbild
av StefanN
andersuw skrev:
StefanN skrev:Det är ju bara några mm som skiljer i omkrets mot original, kommer inte ta i nånstans.
Några millimeter? Jämfört med 235/40 R18, som bilen är typgodkänd för, skiljer det ca 8 cm i omkrets. Tittar man istället på radien, som är av större intresse när det gäller risken för att det tar i någonstans, skiljer det ca 12,5 millimeter.
Min har iofs 245/40-18 orginal och nu kör jag 245/35-19 då skiljer det mm men jag chansar på att det enorma greppet inte kommer knäcka hela framvagnen bara jag slipper åka med gubbdäckprofil.
av andersuw
Daniel73 skrev:Tja, toyota bilen (vill minnas att det var en hiace) funkade felfritt med mindre greppsäkra däck.
Ja det kanske den gjorde. Men som jag påpekade finns det andra förklaringar till varför bilen välte med mer greppsäkra däck än hjulupphängningen.
Daniel73 skrev:Min spontana gissning är att 235/40/19 har bättre väggrepp än 235/40/18, varför tror du egenskaperna skulle vara lika?
Den frågan har jag ju redan besvarat. Varför gissar du mot den bakgrunden som du gör?
Daniel73 skrev:Tydligaste exemplet är ändå xc70 som uppenbart fungerar dåligt med för bra sidgrepp i däcken.
Fast XC70 är i motsats till V70 typgodkänd med 19-tumsfälgar, visserligen med 235/45 istället för 235/40 men ändå.
Daniel73 skrev:Varför tror du jag vet varför volvo väljer att inte typgodkänna vissa uddadimentioner?
Eftersom du sade dig veta varför man typgodkänt 235/40 R18 tillsammans med standardchassi men inte 235/40 R19.
Daniel73 skrev:Kostnadsskäl kanske?
Ja det är möjligt. Men varför då låta typgodkänna miljöbilsversionen med denna "uddadimension". Man hade ju sparat än mer pengar om man låtit bli det.

Kostnadsskäl tillsammans med marknadsbedömningar skulle för övrigt också kunna förklara varför man låtit typgodkänna 235/40 R19 tillsammans med sportchassi men inte tillsammans med standardchassi. Se mitt svar till TS ovan.
Daniel73 skrev:Volvo sitter inte och föreskriver saker i onödan.
Nej säkert inte. Men "i onödan" kan ju i det här fallet helt enkelt betyda att man inte vill kasta bort typgodkännandepengar på något som få nybilskunder efterfrågar (19-tummare på en bil utan sportchassi). Det behöver inte nödvändigtvis ha något att göra med vad det ena eller andra chassit fysiskt klarar av.
av andersuw
StefanN skrev:
andersuw skrev:
Min har iofs 245/40-18 orginal och nu kör jag 245/35-19 då skiljer det mm men jag chansar på att det enorma greppet inte kommer knäcka hela framvagnen bara jag slipper åka med gubbdäckprofil.
Jag tror inte du behöver oroa dig för framvagnen eftersom jag betvivlar att det är någon skillnad i grepp överhuvudtaget. Smärtgränsen för förlorat grepp bör vara densamma. Du får bara något högre sidostabilitet i däcket, och därmed bättre styrrespons, tack vare den lägre profilen.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av Daniel73
Hur som helst kommer ju inte bilen att explodera om man avviker från typgodkänningen.
Men man bör ha klart för sig att bilen i en del situationer inte uppför sig som avsett i väghållning, komfort, slitage etc när man ändrar däckdimentioner, fälgstorlekar, inpressning, sänkningsatser, fina stötdämpare, sportbromsskivor osv.

Bilen är ju avsedd att fungera bra på allmän väg med olika väder, olika kompetens hos föraren, olika last, olika hastigheter.
även när bilen är sliten ska det lira ihop osv.

En hiskeligt massa parametrar att ta hänsyn till.
Alla "sportiga" förändringar (coilover, spacers, jättestora fälgar etc) är inte en fördel i alla situationer.
Bankörning är under väldigt kontrollerade förutsättningar och det som är top of the line där kan vara värdelöst i andra situationer.

Ändra gärna och gläds åt dom ändringar som görs men var medveten om att ni ändrat.
Senast redigerad av 1 Daniel73, redigerad totalt 0 gånger.
av Daniel73
andersuw skrev:
StefanN skrev:
andersuw skrev: Några millimeter? Jämfört med 235/40 R18, som bilen är typgodkänd för, skiljer det ca 8 cm i omkrets. Tittar man istället på radien, som är av större intresse när det gäller risken för att det tar i någonstans, skiljer det ca 12,5 millimeter.
Jag tror inte du behöver oroa dig för framvagnen eftersom jag betvivlar att det är någon skillnad i grepp överhuvudtaget. Smärtgränsen för förlorat grepp bör vara densamma. Du får bara något högre sidostabilitet i däcket, och därmed bättre styrrespons, tack vare den lägre profilen.

Dom krafter som däcket fångar upp i sidostabilitet måste ta vägen någonstans.
I detta fallet in i hjulupphängningen och bussningar vidare in i karossen där vi märker det i form av g-krafter där vi sitter.

Den exploderar inte...
av andersuw
Daniel73 skrev:Hur som helst kommer ju inte bilen att explodera om man avviker från typgodkänningen.
Men man bör ha klart för sig att bilen i en del situationer inte uppför sig i väghållning, komfort, slitage etc när man ändrar däckdimentioner, fälgstorlekar, inpressning, sänkningsatser, fina stötdämpare, sportbromsskivor osv.

Bilen är ju avsedd att fungera bra på allmän väg med olika väder, olika kompetens hos föraren, olika last, olika hastigheter.
även när bilen är sliten ska det lira ihop osv.

En hiskeligt massa parametrar att ta hänsyn till.
Alla "sportiga" förändringar (coilover, spacers, jättestora fälgar etc) är inte en fördel i alla situationer.
Bankörning är under väldigt kontrollerade förutsättningar och det som är top of the line där kan vara värdelöst i andra situationer.

Ändra gärna och gläds åt dom ändringar som görs men var medveten om att ni ändrat.
Håller helt med om allt detta. Jag kör helst med de dimensioner som Volvo typgodkänt, särskilt så länge jag inte säkert vet varför de låtit bli att typgodkänna vissa andra alternativ. Jag är potentiellt intresserad av att köra min ej miljöbilsklassade V70 D4 på 205/55 R17. Men eftersom jag inte fått något bra svar på varför min bil, i motsats till den miljöbilsklassade varianten, inte är typgodkänd med den dimensionen lutar det åt att jag kör på 225/50 R17 istället. Sannolikt går min bil alldeles utmärkt på 205/55 R17 också, särskilt som Volvos kundtjänst säger att det enda som skiljer den miljöbilsklassade varianten från den ej miljöbilsklassade är just de däck de säljs med. Men det finns ju alltid någon liten risk för att det skulle kunna bli något strul om man kört med "fel" dimension vid garanti- eller försäkringsanspråk.
av andersuw
Daniel73 skrev:Dom krafter som däcket fångar upp i sidostabilitet måste ta vägen någonstans.
I detta fallet in i hjulupphängningen och bussningar vidare in i karossen där vi märker det i form av g-krafter där vi sitter.
Inom rimliga gränser innebär en skillnad i sidostabilitet bara en skillnad om hur länge det dröjer innan kraften måste tas upp av hjulupphängningen vid exempelvis en kraftig sväng.

Jag fick information om att intervall oljebytet p&[…]

Styrservo V70 2010

Det finns en tryckgivare på servon som g&ari[…]

Hur långt kommer man med en hybrid som har […]

Ser att du har en 2021, och då har du bara &[…]