Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av aandreass
Köpte i höstas en vit V70 D4 från 2014.
För tillfället har jag 16" sommardäck men är i köptagen av 19" bor kopior chromefalgar.se/index.php?route=product/product&product_id=3248&category_id=827

Har idag standardchassi ej sportchassi. Kommer detta se konstigt ut? någon som har standardchassi och 19" som kan uttala sig om hur detta ser ut?
av aandreass
hittade bild på din bil med de fälgarna, såg ju riktigt bra ut!
Såg förövrigt i instruktionsboken till min bil ang godkända fälg/däckskombinationer att 19" inte var godkänt? Någon som vet varför?
av Daniel73
aandreass skrev:hittade bild på din bil med de fälgarna, såg ju riktigt bra ut!
Såg förövrigt i instruktionsboken till min bil ang godkända fälg/däckskombinationer att 19" inte var godkänt? Någon som vet varför?
Däcken ger bättre väggrepp än hjulupphängningen kan hantera.

235/40/19 ger lite större däck och marginalerna i hjulhuset blir även mindre.

Kör man en dimention som motsvarar original och kör som folk kan man lugnt köra på 19" även med standardchassie.
av aandreass
Daniel73 skrev:

235/40/19 ger lite större däck och marginalerna i hjulhuset blir även mindre.

Kör man en dimenion som motsvarar original och kör som folk kan man lugnt köra på 19" även med standardchassie.
finns de risk för att fälgarna tar i någonstans med 235/40/19 om bilen är tex tungt lastad? trailer båt på sommaren tex..
Vad skiljer standardchassi med sportchassi med tanke på att 19" inte är en godkänd dimension enl volvo?
av andersuw
Daniel73 skrev:
Bättre grepp än hjulupphängningen kan hantera? Vilken källa kan du hänvisa till?
av Daniel73
Volvosäljare...

Inget nytt fenomen.
Toyota hade en modell som välte med fabriksmonterade 18", återkallades och fick 17" istället.

Skoda superb som krängde av däcken vid älgtest med stora hjul och tung last.

Sedan har vi ju älgtestet med xc70 som kränger hejdlöst med stora hjul men funkade betydligt bättre med 16" och pirelli.
Fast i det fallet var det nog greppet i pirellidäcken som gav fördel genom att sladda framför att hasa.

Så däckgrepp och fjädring/stötdämpning måste gå hand i hand.
Volvo begränsar inte däckdimentionerna på V70 för att det är kul utan för att det är nödvändigt...
av andersuw
Daniel73 skrev:Volvosäljare...

Inget nytt fenomen.
Toyota hade en modell som välte med fabriksmonterade 18", återkallades och fick 17" istället.

Skoda superb som krängde av däcken vid älgtest med stora hjul och tung last.

Sedan har vi ju älgtestet med xc70 som kränger hejdlöst med stora hjul men funkade betydligt bättre med 16" och pirelli.
Fast i det fallet var det nog greppet i pirellidäcken som gav fördel genom att sladda framför att hasa.

Så däckgrepp och fjädring/stötdämpning måste gå hand i hand.
Volvo begränsar inte däckdimentionerna på V70 för att det är kul utan för att det är nödvändigt...
Bilförsäljare är bland de mest notoriskt opålitliga bland källor. :-)

Om en bil riskerar att välta (Toyotaexemplet) med alltför starkt greppande däck är det väl knappast hjulupphängningen man skall skylla på i första hand? Tyngdpunkt och antisladdsystem verkar ligga närmare till hands. Och hur skulle en annan hjulupphängning kunna förhindra att en bil kränger av däcken (Skodaexemplet)?

Sedan undrar jag också varför 235/40 R19 (ej typgodkänd för V70 D4 med standardfjädring) skulle greppa bättre än 235/40 R18 (typgodkänd för V70 D4 med standardfjädring). OK, anliggningsytan mot vägbanan kanske blir aningen större med 19-tummare på grund av den större omkretsen. Men trycket avtar ju i motsvarande grad så varför skulle friktionen bli större?

Ytterligare en fråga är varför den miljöbilsklassade varianten av V70 D4 är typgodkänd med 205/55 R17 medan den ej miljöbilsklassade varianten inte är typgodkänd med samma dimension. Båda varianterna är godkända med 205/60 R16 och 225/50 R17 men bara den miljöbilsklassade med den mellanliggande dimensionen. Har du någon bra förklaring till det? Jag har försökt fråga Volvo centralt om detta men trots flera försök ännu inte fått något svar annat än av typen "goddag yxskaft".
av andersuw
aandreass skrev:Vad skiljer standardchassi med sportchassi med tanke på att 19" inte är en godkänd dimension enl volvo?
Andra fjädrar (kanske kortare och troligen hårdare), andra stötdämpare (troligen hårdare) och annan hjälpram bak. Men jag är inte säker på att det är någon fysisk egenskap hos chassit som förklarar varför 19 tum är typgodkänt med sportchassi men ej med standardchassi. Det kan helt enkelt vara så att Volvo bedömt att det stora flertalet kunder som vill ha så stora fälgar också väljer sportchassi. Så man har bara brytt sig om att "typa" den dimensionen för sportchassit.

6000 mån känns bra månadspris f&o[…]

Jag fick information om att intervall oljebytet p&[…]

Styrservo V70 2010

Det finns en tryckgivare på servon som g&ari[…]

Hur långt kommer man med en hybrid som har […]