Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mccartney
Letar efter en begagnad v70 eller V60.

Kommer att köra ca 2600mil/år och det kommer att vara 99% landsvägskörning.

Vilken v70 blir den bästa? Något man ska tänka på när det gäller 2.5FT när de gått över 10.000mil?

Hur är det med partikelfilter på dieslar?

Om man skulle hitta en 3.2a vad ska man tänka på då när det gått över 10.000mil.

Drar 2.5FT lika mycket som en 2.5T?

Är det kamrems byte på alla motorer?

Som helhet siktar jag på en bil med en månadskostnad på högst 2000kr/mil(ej inkluderat bensin/diesel)
Användarvisningsbild
av apersson850
Om den kostnaden inkluderar värdeminskning blir det nog inte lätt. Då får du börja med ett vrak. Jag köpte min ny och räknar med att den sjunker åtminstone 6000 kr/mån bara i värdeminskning. Kanske snarare 7000.

Men bilar som det har hunnit bli kilopris på sjunker ju inte mer...
av andersuw
Du frågar mest om bensin/etanolmotorer. Men med en körsträcka på 2600 mil/år lär det ju vara dieslar du bör titta på om du vill köra snålt/ekonomiskt. När det gäller dessa vet jag att de minsta (de som sitter i de ursprungliga Drive-E-bilarna och inte är tillverkade av Volvo själv utan av PSA) har ett partikelfilter som måste bytas efter viss körsträcka, vilket kostar en vacker slant. Tror att de övriga har självrengörande filter som normalt inte behöver bytas. När det gäller kamrem har de allra flesta en sådan även om jag inte vågar svära på att det inte finns någon motor med kedja. Kamremsbyte sker dock med långa intervall (18000 mil i de flesta fall tror jag) och är i sig inget problem. När man närmar sig gränslandet för byte kan det dock vara klokt att välja en bil där bytet redan är gjort.
av Kneecap
Jag köpte en 2011 Drive, 19k på mätaren. Kostade mig 90k. Om man inte räknar avbetalning och drivmedel så kostar den i runda slängar 2400 i månaden med värdeminskning. Partikelfilter behöver man inte vara rädd för, Volvo tar hutlöst betalt men ett eftermarknads på t.ex. Hova.com ligger på under 4000:-
Kör du över 12-1300 mil så är en diesel klart billigare än en bensinare. Speciellt FT som ska servas alldeles för ofta
av Rådlös
Som en lite kompletterande upplysning: Etanolmotorn 2.0F eller B4204S4, Fordmotorn har kamkedja. Det finns ingen bestämd bytesintervall på den. Det tolkar i alla fall jag som att man byter vid behov långt fram i någon avlägsen framtid.
Nu hade TS tänkt sig en större motor, men det kan kanske vara intressant att känna till kamkedjan. Och i sammanhanget, även 1.8F som är samma motorblock, har kamkedja.
av berrabus
Rådlös skrev:Som en lite kompletterande upplysning: Etanolmotorn 2.0F eller B4204S4, Fordmotorn har kamkedja. Det finns ingen bestämd bytesintervall på den. Det tolkar i alla fall jag som att man byter vid behov långt fram i någon avlägsen framtid.
Nu hade TS tänkt sig en större motor, men det kan kanske vara intressant att känna till kamkedjan. Och i sammanhanget, även 1.8F som är samma motorblock, har kamkedja.
Dessa skall väl servas var 1000:e mil eller...?
av andersuw
Mccartney skrev:Har hittat en v70 3.2 fullutrustad vad är betyget på en sådan motor? För och nackdelar?
Bestäm dig. Vill du köra ekonomiskt eller vill du köra flott. Den motorn kostar inte bara mera soppa utan också mera i service och reparationer, om inte annat bara för att den är en ovanlig högstatusmotor i sin generation. Detta gäller även om motorn som sådan sköter sig.
av patflemming
1,6 liters dieslarna från och med MY-12 har så vitt jag vet också självrengörande partikelfilter. Dock med kamremsbyte på 14000 mil.

En 3,2 är säkert nice men lär kosta en del att serva, skatta och köra. Om man nu inte gör all service själv.

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Abs ring bak V50 AWD

AK24.se. hela drivaxel för 1469 kr

Har du bytt till en "annan" stol s&ari[…]

kabeldragning xc60 2016

Nu vet jag inte om det är likadant på x[…]