Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RSJ80
Hej,

Jag har en S80 2.4t - 01 med ungefär 27k på mätaren, manuell. Sedan köpet har bilen haft något som kan liknas med rejält "turbolagg". Det är tydligast vid snabb acceleration genom växlarna, då det tar cirka 3 sekunder innan bilen beger sig och börjar ladda som den ska efter man har lagt i en ny växel. Samma sak gäller när man t.ex. ska köra om utan att växla ned - även fast du i stort sett kan ha WOT så accelererar bilen mycket långsamt tills den börjar ladda korrekt och man flyger fram i jämförelse.

Sedan detta konstaterades har följandes bytt: tändstift, luftfilter, tändspolar, magnetventil, gasspjäll samt batteri. Utöver vad de vanliga servicarna vill ha.

Jag har också rengjort luftmassemätaren samt fått ABS-enheten omlödd. Armen på WG fjädrar fint.

Inget av det ovan har gjort något åt fenomenet med att det tar så lång tid att få den att börja ladda. Jag har kollat med Torque och ODB-dongel och inget laddtryck finns när jag upplever lagget. Även VIDA har införskaffats utan att hitta något fel.

Nästa steg tänkte jag skulle vara att byta lite vakuumslangar, har bara haft lite svårt att hitta rätt dimension till ett ok pris. Å andra sidan känns det som att detta ej torde vara problemet då den går utmärkt när den väl har börjat ladda som den ska, alltså borde det enligt min logik ej vara några slangar som inte håller tätt.

Är det någon som har något tips om vad jag borde leta efter eller göra för att felsöka vidare?
hammerin skrev:Det kan inte vara den där givaren som justerar ventiltiderna? VVT eller vad den heter. Tänkte om den var igensatt/smutsig/skitig på någe vis.

Bara en chansning :wink:
Tack för tipset! Jag gjorde ett försök och rengjorde den grundligt - tyvärr till ingen nytta.. Fortfarande samma tvek vid acceleration.
Igår skulle jag byta vakuumslangarna till magnetventilen. Lyckades dock bara byta två, blå och gul. Den röda som gick till nederkanten av turbon var helt omöjlig att komma åt utan att montera ned fler ägs saker alternativt används sig av lift. Jag testade också att höja grundladdtrycket en aning med hjälp av ett varv på wastegatens arm. Inget av detta gjorde någon skillnad.. Lagget består.

Jag skulle vara hemskt tacksam om någon hade något tips eller teori om vad som borde göras/kollas.
SRT skrev:En krånglande magnetventil brukar oftast vara orsaken till turbolagg om nu slangarna verkade bra.
Ja, magnetventilen var faktiskt det första jag bytte.. Först till en bättre begagnad - ingen skillnad. Sedan köpte jag en ny på Volvo, inte heller den gjorde någon skillnad tyvärr.

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elm[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag har en AAWireless 1 som bara ligger om nå[…]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]