Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Henry
Helt utan förvarning blev motorn orkeslös och stannade. Jag kollade under kamremskåpan och såg att kamremmen slitits helt av.
Remmen skulle bytas om 1000 mil så den har inte gått för långt
Är det någon som har erfarenhet av vad som väntar mig under ventilkåpan, går skadan att laga eller är det bara att byta motor???

Volvo s60 -06, 2,4 D. 35000 mil. /Med vänlig hälsning Henry.
av marimbalanguage
Har remmen gått av är motorn skrot:(
Kamremsbrott på dieslar är ingen vacker syn, knäckta ventiler som hamras in i toppen, hål i kolvar, knäckta kamaxlar mm...
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag har sett ett par 3st dieslar där det slagit ihop. Nån hade märken i kolven efter ventilen, men uran övriga skador. Monterades ihop och rullar än (många år sen). Med det sagt kan det förstås förstöra vevlager, stakar etc
Tycker dock du ska lyfta av toppen och se vad du har att jobba med, om du har tid. Snabbast är förstås att fixa en annan motor och byta.
av mbc
Kamremsintervallen är väl 16000 på en 06, eller har jag fel?
Du skriver att du kört 35 men har 1000 mil kvar, antingen är bytena i otakt eller så stämmer det inte riktigt.
Jag bytte på våran 06:a vid 16000 iofs en v70 och d5 men det bör väl vara samma.
Edit:
Kollade i min servicebok för 06 nu och där står 16000 mil på diesel och 6-cyl bensin, 18000 på 5-cyl bensin.
av Henry
Här kommer lite uppföljning av kamremsbrottet.
Jag provade att montera en ny kamrem och kunde dra runt motorn för hand. Den startade men gick bara på 4 cyl och gick dåligt. Jag drog ur spridarna och skruvade av ventilkåpan. De flesta överfallen på kamaxlarna hade brustit samt att det var skador i godset på topplocket där en ventiltryckare lossnat. Jag har aldrig själv bytt någon motor men jag ska försöka, misslyckas jag blir det skroten. Och ja, kamremmen borde jag nog ha bytt tidigare.

Diskussioner om elpriser, när man ska tvä[…]

Tack för alla input, kanon! ;-) Bytte ut re[…]

Ja det var original. du kan annars prova des[…]

Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&o[…]