Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ThunderAce
Volvo AWD har diskuterats ett antal gånger här på forumet, men ett kort svar

Volvo AWD är inte samma sak som fyrhjulsdrift på tex. Audi.
Volvo AWD driver alltid på framhjulen och när de börjar slira/spinna då skickas kraften till bakhjulen
och då driver den på fyra hjul
Den driver inte hela tiden på fyra hjul
av sensonic
...och jag fyller på lite.

En vinkelväxel ger en extra utgång bakåt vid växellådan som driver kardanen. Kardanen ska alltid snurra vid hastighet över noll. På din årsmodell kan ett problem vara hylsan som sammanbinder kardanen med vinkelväxeln rostat sönder. Då snurrar inte kardanen.

Kardanen driver bakaxeln via slutväxeln. Innan slutväxeln sitter en koppling (visco eller Haldex beroende på årsmodell) som om den låser sammanbinder kardanen med slutväxeln (=driver) men när hastighetssignalen från hjulen inte diffar så drivs inget bakom kardanen, dvs öppen koppling.

Här finns en bild som förvisso visar Haldex: http://www.matthewsvolvosite.com/angle- ... ation.html
av rid54
I princip är bilen alltså tvåhjulsdriven (framhjulen) medan bakhjulen har en drivlina som inte är inkopplad. Bakhjulen är "löphjul" i normalfallet. När styrdonet registrerar hastighetsskillnad mellan drivande hjul och löphjul, så kopplas bakhjulsdrivningen ihop med framhjulsdrivningen (Haldex-koppling). Bakhjulen kan aldrig gå fortare än framhjulen, dvs de kan aldrig få mer kraft eller vridmoment, de kopplas stelt ihop med framhjulen, förutom viss slirning i Haldex-kopplingen. Reklamen säger säkert nåt om att "kraften dirigeras dit där den behövs" eller nåt sånt, men det är ju inte alls sant. Om hjulspinn detekteras kopplas bakhjulen in och driver de också. I bästa fall räcker det. Systemet är samma som "inkopplingsbar fyrhjulsdrift" i nån gammal LandRover, med skillnaden att det finns möjlighet till en gradvis inkoppling i Haldexkopplingen i stället för en stel klokoppling. Och automatiskt, förstås. Funkar bra när man behöver pådrag på en hal och moddig vägbana, eftersom bilen blir "kurvstel", den vill då helst gå rakt fram och det kan ju vara bra (om vägen är rak).

Alternativa system har exempelvis en centraldifferential med ständig lika fördelning av vridmoment till alla hjul, eller fördelning enligt nån särskild modell med vissa procent fram etc. Centraldiffen kan låsas på vissa bilar, så att det blir en "stel fyrhjulsdrift", eller nån annan variant på bromsning av diffen om det spinner på en axel. Det är nästan som en vetenskap i sig själv detta med 4WD...
Carplay Trådlös adapter

Fick hem min Carlinkit mini ultra 3 idag och den f[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kvali[…]

Trasig ABS givare, men var?

läste ut min grannes V40 med min iCarsoft CR […]

Släcka felkod

Batterireset (lyft pluspolen nån minut med a[…]