Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eferm
hej kamrater!
hoppas någon har ett bra tips.
får väldigt klen värme i cockpit på min xc90. Motortempen går upp till mitten som den ska och känner på man övre kylarslangen så känner man att termostaten öppnar en stund efter att den kommit upp i temp.
har felkod på air-quality sensor men det borde väl inte spela någon roll?
har bytt tempgivaren i fläktpaketet näre vid pedalerna men det hjälpte inte, har även bytt elementet i kupen till ett helt nytt utan att det blev någon skillnad... :-(
var sitter ventilen som styr värmen in i kupen? (har skruvat mest med gamla volvos innan så har dålig koll)
eller vad kan det annars vara?
tacksam för hjälp.
/mvh erik
av sensonic
Finns ingen ventil/kran för vattnet utan det är ett konstant flöde i elementet.

Bilarna reglerar med spjäll som styr hur mycket luft som leds förbi elementet innan det går in i kupén, detta sker mellan mittkonsol och torpedvägg.

När bilarna blir äldre händer det ofta saker med spjällen. Tätningslister blir gamla och smetar av sig, det gör i sin tur att spjällen går trögare. Plaststag bryts eller så börjar det snurra i axelns infästning till den lilla servomotorn som driver dem. Gå in i forumdelen för 850/S70, det är i princip samma lösning men de bilarna är äldre så fler som råkat ut för det. Åtgärd ett om man misstänker spjällen är att först göra en ny kalibrering av dem i VIDA så de inte bara tappat sina referenser.

Sedan är det ibland så att det sätter sig skit i kanalerna så det inte flödar kylvätska som det ska in i elementet. Byta kylvätska med spolning av systemet. Att du känner vid termostaten har inget med elementet att göra, bättre du känner på de två slangarna som går genom torpedväggen in i/ut från elementet.
av eferm
Hej!
Tack för svar!
Som du säkert läste har jag redan bytt element så där är det definitivt inte stopp...
Vet du exakt var spjället sitter? Har inte sett något från elementet å utåt genom torpeden, måste vara närmare blocket någonstans men svårt å se hur slangarna går.
av sensonic
Elementet sitter ju instucket i värmarhuset. Och på sidorna av huset sitter små elmotorer som driver spjällen inuti.

Schematiskt bör det se ut ungefär så här: http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... =16370&t=1

Jag kan inte riktigt denna generationen men tar du bort klädseln mot mittkonsolen så ser du vilka motorer/spjäll som jobbar när du ändrar olika inställningar på panelen.
av eddar
Kanskje finns det luftlommer ved torpedoveggen . . (?)
Forsøk å lufte litt på begge koblingene, med litt trykk i systemet . .
Släcka felkod

Du behöver nog en anan läsare, typ iCars[…]

Hej, Jag har tydligen en ganska hög inlä[…]

Tänkte försöka mig på att g&o[…]

XC60 MY27

Trist att Volvo inte stoppar i ett större bat[…]