Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
erikn skrev:Även ett hål på avgassystemet kan orsaka denna felkod, för det sugs in luft och då ökar syremängden och den tycker att bränsleblandningen är fel.

Bara om hålet/läckaget är innan sonden. Ett läckage vid bakaxeln t ex påverkar inte motorstyrningen(därmot påverkar det bes. mätningar iom. att dom mäter i ändröret.....).
Användarvisningsbild
av erikn
Lucif3r skrev:
erikn skrev:Även ett hål på avgassystemet kan orsaka denna felkod, för det sugs in luft och då ökar syremängden och den tycker att bränsleblandningen är fel.
Bara om hålet/läckaget är innan sonden. Ett läckage vid bakaxeln t ex påverkar inte motorstyrningen(därmot påverkar det bes. mätningar iom. att dom mäter i ändröret.....).
Ja, det glömde jag skriva.
av reimorutnik
Hallå. Var idag på Autoexperten å lät dem göra ett försök å läsa av å se vad dem hade å säga. de var Adaptiv lambda tomgång jag hade fel på. och han sa också att de är en ny lambda så behövs.. såå vette fan vad man ska göra :P
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Vad blir det egentligen :shock: Du ska absolut inte ha någon ny sond luftläckage är troligen orsak. Har du ingen volvohandlare som du kan fråga med adaptivlambda reglering? Felkoden adaptivlambda reglering talar bara om att sonden har gjort det den kan för att kompensera den ligger alltså på max åt ett håll. Kunde han säga vilken sond det är som är kass? Hade han sagt bakre sonden så skulle inte jag åka dit något mer.
av reimorutnik
DayDreamer skrev:Vad blir det egentligen :shock: Du ska absolut inte ha någon ny sond luftläckage är troligen orsak. Har du ingen volvohandlare som du kan fråga med adaptivlambda reglering? Felkoden adaptivlambda reglering talar bara om att sonden har gjort det den kan för att kompensera den ligger alltså på max åt ett håll. Kunde han säga vilken sond det är som är kass? Hade han sagt bakre sonden så skulle inte jag åka dit något mer.

Han sa främresond till mig.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ok det var väl tur det. Har du hunnit att kolla med startgas ifall du har något läckage?
av reimorutnik
DayDreamer skrev:Ok det var väl tur det. Har du hunnit att kolla med startgas ifall du har något läckage?

Men vad fan är skillnaden nu då? kan de vara lambdan de är sönder nu när jag sa att de är främrelambda?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Kan och kan... Klart det KAN vara lambdan, men jag är tveksam till det, eftersom dom clowner du varit hos stirrar sig blinda på felkoden...
Det din felkod säger i klartext är typ "Näe, det så är mycket fel här så jag kan inte korrigera det längre..."
av MickeM
Hej.

För det första:
Hur går bilen?
Symptom tack.
En felaktig lamdasond ger ofta lustig gång och hög bräsleförbrukning.

Precis som dom säger, så KAN det vara lamdasonden som är paj, men ett vakuumläckage (insugssidan) eller avgasläckage före, eller omedelbart efter själva sonden, ger ofta felkod på lamdaregleringen, enl min erfarenhet.
Då går bilen ofta OK, trots felkoden.

Som också sagts så säger koden bara (översatt). "Jag måste reglera över satta gränsvärden. Något är fel".
Inte "Sonden är trasig"

Därför är det av stor betydelse att man utesluter läckage osv FÖRST, för att det är ganska vanliga fel, och relativt billigt att laga.
Lamdasonden kostar mycket pengar, och det är ingen vinst i att byta den i onödan, som tex fördelarlock,tändkablar osv som är förslitningsdetaljer.

Låt dom inte lura på dig nån "universal lamdasond" för några hundringar, för det fungerar mycket dåligt, och du får byta igen (till en riktig) efter en kort stund.

Numret på sonden ska vara EXAKT samma som orginalet.

Micke.
av reimorutnik
MickeM skrev:Hej.

För det första:
Hur går bilen?
Symptom tack.
En felaktig lamdasond ger ofta lustig gång och hög bräsleförbrukning.

Precis som dom säger, så KAN det vara lamdasonden som är paj, men ett vakuumläckage (insugssidan) eller avgasläckage före, eller omedelbart efter själva sonden, ger ofta felkod på lamdaregleringen, enl min erfarenhet.
Då går bilen ofta OK, trots felkoden.

Som också sagts så säger koden bara (översatt). "Jag måste reglera över satta gränsvärden. Något är fel".
Inte "Sonden är trasig"

Därför är det av stor betydelse att man utesluter läckage osv FÖRST, för att det är ganska vanliga fel, och relativt billigt att laga.
Lamdasonden kostar mycket pengar, och det är ingen vinst i att byta den i onödan, som tex fördelarlock,tändkablar osv som är förslitningsdetaljer.

Låt dom inte lura på dig nån "universal lamdasond" för några hundringar, för det fungerar mycket dåligt, och du får byta igen (till en riktig) efter en kort stund.

Numret på sonden ska vara EXAKT samma som orginalet.

Micke.

Bilen går väl bra. visst har jag märkt av att den dricker lite mer än vanligt. enstaka gång att tomgången gått lite oroligt. men inget annat. vad jag märker eller känner av, ( de lilla jag vet om bilar) universial? nja de vette fan. kalaset för mig kommer på landa över 2.5k. han sa själv att de inte funkar me nå pirat lambdasar. då han själv har testat, visst de håller men du får byta ut snart igen som du säger. han skulle beställa den från Volvo så att jag får riktigt i min bil. ¨å då byter dem ju den givetvis :)
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]