Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rop_67
Är en ägare till en V70 -02 140HK. Tänkte "hotta" upp den nu i sommar så jag köpte nya 17" Volvo R Replica med Hankook Ventus 104 ZR, 225 45 på Gummihuset.

Blev väldigt besviken på däcken för det är väldigt högt däckljud. Börjar redan höras vid 40-50 km/h. Hörs värst runt 90km/h blir något bättre runt 100km/h sen ökar det igen.

Nån som har samma däck som kan bekräfta min teori eller kan det vara nått annat fel, hjulager tex??

Om det nu är däcken nån som vet några prisvärda TYSTA däck?
av S.t.r.a.n.D
Med lägre profil och bredare däck får du vägljudet och stötigheten på köpet. Sen vet jag inte vad det där är för däck, men lågprisdäck brukar väl också leva om lite mera.
av Teemu
Har Nokia 225/45-17 däck sitter på våran V70 -01 och dom hörs i princip inte alls. OK att dom hörs en aning på riktigt grov asfalt, men på dom flesta vägarna går dom så fint så. Och inte blev det speciellt mycket stötigare med 17" än dom 15" som satt på innan. Behövde dock montera en annan dimension på en rulle för att däcken inte skall skrapa i i hjulhuset vid fulla rattutslag. Kör med 3,1 bar i tryck i däcken.
av matslarsson
Efter vad jag förstått ska detta däck vara ganska tyst, jämfört med en del konkurrenter. Jag har dock inga erfarenheter av det själv. Generellt sett så blir det, som nämnts tidigare, ett lite annat ljud med bredare och lägre däck. Däck som är klassade för högre hastigheter är dessutom ofta styvare och ger sämre dämpning.

En chanstagning : är däcken monterade med rätt rotationsriktning? Vill inte förolämpa gummiverkstaden, men konstigare saker har hänt :) Vet ej hur detta påverkar ljud dock.

Vad är lufttrycket? Kan vara värt att prova lite mindre eller mer. Mina dassiga däck (kumho, har glömt exakta beteckningar) levde rövare om lufttrycket låg på 2.2-2.3. Helskumt. Gick ok med tryck på 2.0-2.1. Satte det på 2.45 runtom, nu går den tystare fast aningen stötigare. Orkade inte prova om det var fram eller bak som det ven mest. (dessa är inte lågprofil alltså)
av S.t.r.a.n.D
matslarsson skrev:Efter vad jag förstått ska detta däck vara ganska tyst, jämfört med en del konkurrenter. Jag har dock inga erfarenheter av det själv.
Vilket däck menar du?? Menar du det som Teemu nämde i tidigare inlägg eller dom rop_67 skrev om??
av matslarsson
Sorry, menade Hankook, slarvigt av mig. Känner ett par däckhandlare rätt bra och jämfört med andra märken i samma prisklass ska de ha god komfort. Men jag har som sagt inte provat själv.
Användarvisningsbild
av ER
Har samma däck och dim. på Nebula-Replika 7,5x17 från samma ställe med 3.1 Bar tryck och har inte reagerat över däckljudet speciellt mycket, kanske för man är van vid däckljud sen S40-tiden. Behövde inte ens byta till utslagsbegränsare för 17" då fälgens ET var "helrätt" även för 15":s begränsaren.
av rop_67
Det var inte däcken som levde om. Det var vänster framhjulslager som var dåligt. Har kört hela sommaren och trott att det var däcken som levt om "suck". Tyckte de började leva om mer och mer och när jag skiftade till vinterdäck hade jag kvar samma ljud. Så nu har jag en tyst bil igen.
Användarvisningsbild
av CarMan
finns ett par gummimellan lägg att montera i framfjädrarna som reduserar vägljudet en del, fast är det helt värdelösa däck då hjälper dom säkert inte.
Användarvisningsbild
av Loner
CarMan skrev:finns ett par gummimellan lägg att montera i framfjädrarna som reduserar vägljudet en del, fast är det helt värdelösa däck då hjälper dom säkert inte.
Aha, nå nnackdel med att ha dom monterade? ArtNr?

/L

Hej! Har en v50 2005 bensin 5-cylindrig motorkod:[…]

Kollade som hastigast på Hertz för en m[…]

?

Jag har en 2017 S60 med 11800 mil varav 10 000mil[…]